Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ulf,

    det är arbetsgivare som väljer vem hen anställer och det är svårt att veta om arbetsgivaren väljer någon annan framför dig för att du gick "fel inriktning" på gymnaiset, men du kan kanske få båda inriktningarna med dig.

    Se i Programplanen för EE>> och du ser att en av kurserna är densamma i båda inriktningar, sedan återstår det 300 poäng i inriktningen dator och kommunikationsteknik. Se om du kan läsa de kurserna: Dator - och nätverksteknik, 100 poäng; Elektronik och mikrodatorteknik, 100 poäng och Nätverksteknik, 100 poäng - inom Programfördjupningen och/eller inom individuellt val.

    På din inriktning väljer du 700 poäng inom Programfördjupningen och 200 poäng läser alla elelver inom Individuellt val - så det är en tredje del av dina valbara kurser som du skulle behöva "uppta" med de tre kurser som du saknar i inriktninten dator och kommunikationsteknik.

    På så sätt läser du "två inriktningar samtidigt". Prata med SYV på din skola om en sådan lösning är möjlig och gör ändring i din studieplan.

    Hälsningar

    Mikael SYV