Julia
    Hej.

    Jag vill i framtiden läsa KPU för att bli gymnasielärare.
    Min plan är att ha samhällskunskap som första-ämne (för att ha ett ämne som åtminstone alla elever läser) och antagligen sociologi som andra-ämne (då jag tycker detta är extra kul).
    Jag har dock ett stort intresse för Media-och-Kommunikation som jag nästa termin ska läsa fortsättningskursen i.
    Kan detta på något sätt vara ett ämne man undervisar i? Skulle de 60 hp kunna bli mitt tredje ämne?
    Jag vet att MKV kan räknas in som 15 hp i samhälle, men det känns onödigt att ytterligare 45 hp "utan nytta".
    När jag gick i gymnasiet läste jag ledarskap, organisation, kommunikation i Beteendevetenskap. Det hade varit min dröm.

    Jag funderar på att ta en kandidat i Sociologi och MKV och därefter känna om läraryrket är något för mig och kanske några år senare läsa till 120 hp samhäll och 90 hp KPU.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    exakt vilka krav som om några år kommer att ställas för att kunna komma in på KPU, vet vi inte idag. Vi kan inte ens garantera att KPU kommer att finnas då. Det kan ev ersättas med någon annan utbildning.

    Historisk tillbakablick
    För bara några år sedan fanns det PPU /praktisk pedagogisk utbildning/ och den var på 60 hp.

    Redan idag ställs det lite Olika krav för att kunna komma in på KPU; olika kombinationer av ämnen erbjuds på olika lärosäten.
    Ännu en väg att gå kan vara att få Lärarexamen /i vilka ämnen som helst/ och senare komplettera med mer studier i andra ämnen på högsolenivå - och försöka utvidga sin lärarlegitimation; info om den möjligheten finns på Skolverkets hemsida; men återigen gäller det nu, idag.
    Vilka förändringar som kommer att ske på några års sikt - kanske är det ingen som idag ännu vet, över huvudet taget. Någon utredning som kanske inte ens är påbörjad, kan föreslå stora ändringar i lärarutbildningar. Och de ändringar kan sedan införas. Vissa ändringar införs med kort varsel. Det går snabbt att skriva om behörighetskraven till KPU; det går också snabbt att döpa KPU till någonting annat och ändra omfattning /motsvarande utbildning växte från 60 hp till dagens 90 hp; och vem kan garantera att den inte om några år blir 120 hp?/

    Det vi vet om Lärare i sociologi på gymnasiet och deras behörighet - har vi skrivit i yrkespresentationen Sociologilärare>. Se gärna även yrkespresentation Lärare i "vissa ämnen">.