HEJ JONAN,

    jag ser att du är 17 år och gissar på att du läser i åk2 nu, stämmer det?

    Hur som helst så ska du inte söka till lärarutbildning nu - till hösten 2017, eller hur?

    Varför jag frågar det? Jo, för att behörighetskraven kan förändras inom mycket kort.

    Det är säkrare om du siktar på att få godkänt betyg i matte 4 och så höga gymnasiala kurser som möjligt inom de NO-ämnena som du sedan vill bli lärare i.

    Jag vet inte om du vet om det, men Gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämnen även på Grundskolan. Du kanske vill satsa på att bli behörig gymnasielärare /och då blir du också behörig som grundskolelärare/ och för gymnasielärare i matte behöver man godkänt betyg i matte 4, och den kursen läses inte på inriktningen Samhälle på NA.

    Jag har skickat din fråga till en sakkunnig och kan förhoppningsvis återkomma inom kort med mer info om behörighet för högstadielärare i Matte och NO-ämnen.

    Bästa hälsningar och vi hörs!

    ANNA

    • : Uppskattar svaret och ser fram emot att höra resten*
    • Mikael : Vi hör av oss så fort vi har svar på din fråga!
    • Mikael : Jag har nu pratat med en sakkunnig, och har skrivit ett nytt svar till dig. Om du väljen en av kombinationerna - av tre ämnen: vi utgår ifrån att ett av ämnena är Matte... då kan du i mitt svar se vilka godkända betyg du behöver. Och så behöver du matte 4 godkänt också /det för att kunna läsa till mattelärare/.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    Om du vill bli behörig Lärare i Matematik, fysik och kemi - behöver du i första hand läsa på inriktningen "naturvetenskap" på gymnasiet - därför att godkända betyg i Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 2 krävs.

    Men om du vill bli lärare i Matematik och geografi och religion - då kan du läsa på inriktningen "natur och samhäIIe" men välj i så fall matte 4 inom programfördjupningen. För att mattelärare även på högstadiet behöver ha godkänt betyg i matte4.

    Se vilka kombinationer för "högstadielärare" med ett av ämnena Matematik, som är möjliga:
    Följande ämneskombinationer är möjliga som andra/tredjeämne med matematik som förstaämne:

    • Kemi/Biologi (behörighetskrav - Biologi 2, Kemi 2)
    • Teknik/Biologi (behörighetskrav -  Biologi 2, Kemi 1, Naturkunskap 2 (kan ersättas av Fysik 1a alternativt 1b1+1b2)
    • Kemi/Fysik (behörighetskrav -  Biologi 1, Fysik 2, Kemi 2)
    • Teknik/Fysik (behörighetskrav - Fysik 2, Naturkunskap 2 ( kan ersättas av Biologi 1 + Kemi 1)
    • Historia/Geografi (behörighetskrav - Historia 1b alternativt Historia 1a1+1a2)
    • Religion/Geografi