Naturvetenskap
    Hej, jag är mycket intresserad av biologi och kemi samt kroppens anatomi. Just nu läser jag på naturvetenskapsprogrammet och funderar på vad man ska eller kan studera på universitet. Läkare har och är fortfarande drömutbildningen men det är oerhört svårt att komma in då man behöver riktigt höga betyg. Jag har även skrivit högskoleprovet en gång och det gick inte som förväntat. Ska skriva provet igen.
    Men jag vet redan nu att betygen inte kommer att räcka till läkarprogrammet och då har jag funderat på andra utbildningar såsom tandläkarprogrammet, apotekarprogrammet (klinisk farmaceut), biomedicinprogrammet, civilingenjör inom kemisk biologi, biomedicinska analytikerprogrammet etc. Jag har kollat på nätet och läst kring biomedicinprogrammet och biomedicinska analytikerprogrammet. Jag såg att antagningspoängen till biomedicinska analytikerprogrammet på Örebros universitet är 0.60 (via högskoleprovet) och biomedicinska analytikerprogrammet inriktning fysiologi är 0.35 (via högskoleprovet). Vad är skillnaden mellan biomedicinska analytikerprogrammet samt biomedicinska analytikerprogrammet inriktning fysiologi?
    Jag läste även att man kan studera vidare till immunolog efter biomedicinska analytikerprogrammet.

    Det jag undrar nu är vad är skillnaden mellan biomedicinprogrammet och biomedicinska analytikerprogrammet? Kan man studera vidare till immunolog efter biomedicinska analytikerprogrammet? Hur går det till? Vad behöver man göra efter biomedicinska analytikerprogrammet samt hur långt tid tar det att studera vidare till immunolog?

    Jag skulle gärna vilja ha lite mer info kring allt detta!

    Hälsningar
    Elev med många frågor

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du ställer frågor som kräver expertkunskap, alltså måste du ställa de frågorna till de som är verksamma inom de aktuella områden eller som jobbar som studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges.
    Som allmän studievägledare som har övergripande kunskap om yrken och utbildningar, kan jag råda dig kika på de svar som har tidigare givits här i forumet - se t.ex frågan och svar på fragasyv.se/fragor/biomed

    Du får också gärna kika på yrkesbeskrivningen Immunolog på framtid.se

    Det är bra att du ska göra högskoleprovet ännu en gång. Högsta resultat på HP kommer att gälla.
    ****
    Mina råd till dig är att du läser information på utbildningarnas egna webbplatser och att du ställer frågorna till de utbildningsansvariga och till studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges.