Julia SYV på FrågaSYV

    HEJ"
    med "2årig utb. inom inrednings arkitektur" - vilken utbildning menar du? Du får gärna skicka snabb-direkt länk så vi kan se vilken utbildning du vill komma in på; se vad för behörighet som krävs för den utbildningen; kontakta annars studievägledare på den utbildningen och fråga.
    Allmänt gäller: Inredningsarkitekt är i Sverige ett av de många Icke-reglerade yrken, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha.
    Se gärna info på Framtid.se/yrke/inredningsarkitekt

    • : Hej! Med två årig menar jag alltså masterutbildning! Jag vill helst inte påbörja om hela min utbildning och vill därför läsa något år extra för att få titeln inredningsarkitekt då jag vill arbeta på arkitektbyrå men verkar bara vara Konstfack som har den utbildning då undrar jag alltså ”ifall jag läser den tvååriga utbildningen de har inom master, får jag då titeln inredningsarkitekt?” Eller måste jag även ha läst deras 3-åriga kandidat utbildning? För jag är utbildad industri designer.
    • Anna : Om du vill få titeln som Sveriges Arkitekter "delar ut" - då bör du fråga just Sveriges Arkitekter, för att det är de som bestämmer till vem de delar ut titlarna. Jag skriver också Svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    "En inredningsarkitekt SIR/MSA har en 5-årig utbildning från Konstfack i Stockholm eller HDK i Göteborg, minst 2 års yrkeserfarenhet och är medlem i Sveriges Arkitekter." - det är den info som jag hittade om skyddad yrkestiteln "Inredningsarkitekt SIR/MSA". Om du vill få titeln som Sveriges Arkitekter "delar ut" - då bör du fråga just Sveriges Arkitekter, för att det är de som bestämmer till vem de delar ut titlarna. Vad jag eller ngn annan kommer svara till dig kommer i detta fallet inte spela någon som helst roll. Detta för att FRåGA SYV delar inte ut titlar för arkitekter, och då bör du fråga de som gör det: i detta fallet "äger" Sveriges Arkitekter den "frågan". Alltså, om du vill få deras titel, måste du fråga de ang. vad de kommer att kräva att du uppnår för meriter.
    Se info på sveriges-arkitekter/får-vem-som-helst-bli-medlem-i-sveriges-arkitekter? och ställ din fråga till Sveriges Arkitekter.