Sofia
    Hej, kan man bli inredningsarkitekt om man går beteendevetenskap? Jag har alltid varit intresserad av inredning så det yrket verkar vara något för mig men samtidigt funderar jag på att bli psykolog/kurator eller sjuksköterska som jag kan bli om jag går beteendevetenskap.

    Tacksam för ett snabbt svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sofia!

    Se på http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visuell-design-arkitektur-och-inredning om behörighetskraven (lite längre ner på sidan där till höger). Om man läser SA, rekommenderar de välja inriktning "Medier" eller så krävs det "motsvarande kunskaper".

    Se vilka kurser som ingår i inriktningen "Merider" på SA http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf och i fall du kommer att läsa en annan inriktning, försök välja de kurser som Programfördjupande eller inom Individuellt val men annars så är yrkeshögskoleutbildningar ganska flexibla vad det gäller behörighet. Upp till 20% av sökande till yrkeshögskoleutbildningar kan tas in på "fri kvot" dvs de kan sakna formell behörighet. Det är de utbildningsansvarigas bedömning som gäller i så fall.

    Om du vill gå en högskoleutbildning till Inredningsarkitekt, läs på http://www.konstfack.se/Utbildning/Kandidatprogram/Inredningsarkitektur--Mobeldesign-180-hp/ och OBS! sista ansökningsdatum kan ligga mycket tidigare än till de övriga högskoleutbildningar (i detta fallet 1,5 månad tidigare då den "normala vanliga" sista ansökn.datum till högskola är 15 april men till den här utbildningen var det i år 2 mars). Behörighet är Grundläggande, vilket du bör kunna få på samtliga gymnasiala program. Utöver det är det arbetsprovet och intervju som avgör vem som kommer in.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare