Shiva
    Hej!
    Jag ska nämligen börja gymnasiet nästa år och jag är säker på att jag vill gå Sam beteende men eftersom jag inte riktigt är säker på vad jag vill bli i framtiden (är dock ganska säker på något inom advokat, jurist osv) fast jag vill inte läsa ekonomi. Jag vill läsa Sam beteende och jag undrar om man har möjligheten att läsa vidare till advokat/jurist om man läser Sam beteende? Måste jag senare läsa på KomVux?
    • : Hej! Behörigheten för juristprogrammet är grundläggande och Historia 1b och Samhällskunskap 1b och detta får du ju via sambeteende. Dock är antagningspoängen väldigt höga för just jurist och minst B-betyg och även läsa meritpoängsgivande kurser. Gör även högskoleprovet många gånger, så att du kan konkurrera till urvalet/antagningen med "många" chanser. Läs mer: http://studera.nu/hogskoleprov/det-viktigaste-om-hogskoleprovet/ MVH, Brendan (Vänta tills du fått svar från SYV, de kollar om denna info stämmer och de lägger också till om något saknas). Lycka till med studierna!
    • Mikael : Tack Brendan för en mycket bra och helt korrekt kommentar.
    • Liselotte : Tycker också att Brendan gav en utmärkt kommentar: rätt info, kortfattat och med mycket bra tips!
    • : Tack så mycket :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Shiva!
    Du fick ett mycket bra svar i en kommentar från Brendan.
    Jag hållet med helt och hållet.
    Du blir behörig till grundutbildning Jurist på högskola/universitet - om du får godkända betyg på Sam beteende.
    Det är, precis som Brendan skriver, höga betyg som krävs för att komma in på Juristutbildning (därför att den är mycket populär).

    Tips: se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    vilka kurser som får läsas som programfördjupande på Samhällsvetenskapsprogrammet.
    För dig som vill senare bli jurist, kanske är roligt att välja "Rätten och samhälle" och/eller Retorik.
    Om du vill läsa juridiska kurser på SA, kan du söka till en skola som både erbjuder SA och EK, inriktning Juridik - för att i så fall finns det behöriga lärare i juridiska kurser och chansen är större att du på SA ska kunna läsa juridiska kurser inom Individuellt val (om du så önskar, så klart). Det är inte något krav på att läsa juridiska kurser på gymnasiet även om man vill bli jurist.

    Ett annat tips:
    det är ganska svårt att komma in på Jurist på högskola och det är därför smart att se sig om andra alternativ. Är man intresserad av juridik, kanske kan man tänka sig att söka en av de här yrkeshögskoleutbildningar:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/juridisk-assistent-paralegal
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/juridisk-assistent-paralegal1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare1

    Hälsningar
    Mikael SYV