Kamilla Kristina
    Hej! Jag går just nu i årskurs nio och har inte än bestämt mig angående gymnasium. Jag har länge velat åka på ett utbytes år till Storbrittanien efter första ring. Jag ville gå på naturvetenskapsprogrammet för att sedan utbilda mig till antingen barnläkare eller forskare inom astronomi. Men nu har jag kommit på andra tankar då om jag väljer att gå på naturvetenskapsprogrammet kommer jag att behöva gå om ett år när jag kommer tillbaka från språkresan. Därför har jag börjat tänka på att gå IB programmet (dock fortfarande inte säker). Så först av allt undrar jag om jag fortfarande kommer behöva gå om ett år efter språkresan om jag väljer att gå IB programmet? Finns det en chans att jag kan ta naturvetenskapsprogrammet och åka på ett utbytesår utan att behöva gå om ett år? Sedan så undrar jag om jag fortfarande kan bli barnläkare eller forskare inom astronomi om jag går IB (International Bacclareaute)? Gäller samma sak om jag endast väljer att plugga en termin utomlands?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Du får behörighet till att söka Läkarprogrammet och till att läsa Astronomi på högskolor/universitet i Sverige, om du blir godkänd i kurserna som ingår i IB

    Du får den behörigheten även om du läser Naturvetenskapsprammet, inriktning Naturvetenskap.

    Du behöver inte gå om en kurs på gymnasiet om du får godkända betyg. T.ex. om du får godkända betyg i åk1 och sedan åker på en språkresa ett år, så kan du efter ankomsten till Sverige läsa åk2 (behöver, alltså, inte gå om åk1).

    Om du menar att du vill hoppa över en årskurs - då behöver du göra prövningar i alla de kurser som läses i åk2. Varje prövning kostar idag 500 kr. Det är ca 8-10 kurser som du skulle behöva göra prövnignar i. Skulle du klara dem, kan du i så fall hoppa över en årskurs. Det är dock inte någon rättighet, men du kan kanske komma överens om det på din skola.

    Vet du hur du kommer att ordna din språkresa? Här får du tips på ett bra alternativ: att söka till Universitets- och högskoleråders program. Det blir mycket billigare än att åka med hjälp av språkreseföretag. Kravet är att man söker i tid och att man kommer att ha godkänt betyg i Moderna språk 3.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare