Mohammed
    Hej,
    Jag går i nian just nu och jag har fortfarande inte valt vilket gymnasieprogram jag ska börja på nästa år. Mitt dröm har alltid varit att bli läkare och därför tänker jag gå på antingen Naturvetenskapsprogrammet eller International Baccalaureate.

    Min fråga är, kan man bli läkare här i Sverige om man går på IB?

    Jag vet att man behöver läsa en utökad kurs (t.ex fysik 2) för att täcka kraven men är det möjligt att få ett resultat (poäng) som motsvarar 22,5 enligt den svenska skalan?
    Personligen tänker jag läsa English (B) Higher Level (motsvarar engelska 7 antar jag) och Mathematics Higher Level (motsvarar matematik 5). Kommer jag få extra merit för det?

    Enligt mina lärare behöver man mer än 20,0 för att komma in på läkarutblidningen i Sverige (genom betyg urvalet). Är detta sant? Finns det någonstans där man kan se de antagningspoäng som behövs för att komma in på de olika universiteten i Sverige?

    Mvh,

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jadå, det ska funka att välja till de kurser som behövs för att välja en läkarutbildning efter ett IB-program. Ditt betyg från IB skickas in till Antagningen för högskolorna och omvandlas till poäng - du kan läsa mer här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/

    Du kan även se antagningsstatistik från olika år och skolor här https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Antagningsstatistik/

    /Lena, Syv