Student

    Hej! Jag har länge funderat på vad jag vill arbeta med, jag har alltid varit intresserad av alla ämnen inom biomedicin så som kemi och biologi. Jag funderar på att välja mellan biomedicinprogrammet eller civilingenjör inom bioteknik. Jag skulle vilja jobba som läkemedelsutvecklare då jag tycker om lab till en viss del men vill inte endast jobba inom lab utan jag vill kunna bidra till att exempelvis utveckla nya mediciner och vara med i alla aspekter utav läkemedelsutvecklingen men inte nödvändigtvis stå på lab hela dagarna. Eventuellt jobba inom bioteknik industrin med utveckling av nya produkter som kan vara med och rädda liv. Jag undrar om biomedicinprogrammet är rätt väg att gå om jag vill bli läkemedelsutvecklare eller någon form av kemist, eller om civilingenjörsutbildningen inom bioteknik är en bättre väg eftersom jag fortfarande inte vet exakt vilket yrke jag vill jobba med? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Student!
    Om yrket Läkemedelsutvecklare inkl.vilken utbildning rekommenderas kan du läsa om i presentationen på Framtid.se/läkemedelsutvecklare
    Förutom läkarexamen så kan även högre utbildning inom kemi och/eller biologi leda till möjlighet att jobba som Läkemedelsutvecklare. Exakt vad som "menas" med "högre" utbildning inom kemi och/eller biologi, är en tolkningsfråga. Allmänt brukar man med "högre utbildning" i liknande sammanhang mena minst magister- men helst master + kanske också doktorand- eller forskarutbildning, alltså högre utbildning än vad som ges på grundnivå inom högskola-universitet.
    Reglerna och praxis kan också ändras över tid. Vi kan därför inte lova att med "den här utbildningen" kommer du kunna få jobb som läkemedelsutvecklare. Det kan också bli så att i framtiden endast personer med läkarexamen eller endast de med forskarutbildning inom kemi och/eller biologi kan få en chans att jobba med läkemedelsutveckling.
    Utbildning inom biomedicin borde kunna ge möjlighet att läsa vidare på avancerad nivå, t.ex på ett masterprogram. Du får gärna undersöka det med de som direkt jobbar med de frågorna och det är antagningsgrupper på de lärosäten där aktuella utbildningar ges och studievägledare på de programmen där de relevanta utbildningar erbjuds.