Amy

    Hej! Jag är en tjej som är väldigt intresserad av att bli lärare i spanska och engelska, och eventuellt matematik. Jag vet att jag måste gå ett basår eller på komvux för att kunna bli lärare i matematik, eftersom jag går samhällslinjen. Men om jag gör det, finns det något universitet/högskola i Sverige där man - med rätt behörighet såklart - kan läsa till lärare i dessa tre ämnen? Eller iallafall spanska och engelska? Jag har letat på alla universitet och högskolor jag vet men alla som erbjuder engelska och spanska erbjuder dem inte tillsammans, utan endast et av dem kombinerat med svenska, och det är jag inte så intresserad av. Tacksam för svar! MVH

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amy,
    jag vill börja med att säga att du kan på samhällsvet.programmet bli behörig till utbildningar lärare i Matematik, om du läser matematik 3b och 4 som valbara kurser, vilket är möjligt på SA.
    Vidare vill jag påminna om att utbildningsutbud förändras och exakt vilka program på högskolenivå och var som kommer erbjudas från hösten 2021, vet vi med säkerhet först i mitten på mars 2021.

    Och sist vill jag förklara att bli behörig lärare kan man inte endast genom ämneslärarprogrammen, men även genom studier i "respektive ämne" på högskolenivå + efter det KPU, kompletterande pedagogisk utbildning som är 3-terminers utbildning (= 90 hp) i pedagogik (om man läser den på heltid).
    Man kan alltså läsa till exempel 3-4 terminer på högskolenivå i varje ämne i vilket man vill bli behörig lärare i och sedan försöka komma in på KPU. Om man behöver läsa 3 eller 4 terminer, eller kanske kortare tid - 2 terminer i varje ämne - beror på om man på sikt vill bli behörig lärare på gymnasial eller på grundskolenivå (längre tid - för blivande lärare på gymn.nivå) och vilket ämne man vill ha som sitt "första" undervisningsämne (huvudämne). Du kan i så fall börja med att söka läsa engelska, spanska eller matematik på heltid på högskolenivå och prata sedan med studievägledare på de lärosäten där KPU erbjuds. Du kan också söka, efter gymnasiet, läsa spanska och/eller engeska på högskolenivå och samtidigt komplettera för behörighet inför studier i matematik (alltså, är det inte omöjligt att samtidigt som du läser spanska och engelska på högskolenivå - läsa på komvux upp till matematik 4 och söka sedan läsa matematik på högskolenivå, när du har godkänt betyg i matte 4).
    På komvux kan man läsa i låg takt - matematik 3b under en termin och sedan matematik 4 under nästa termin (det blir ca 25% av studietakt under ett läsår och det är inte orimligt att klara av samtidigt som man bedriver heltidsstudier på högskolenivå).

    Jag vill också ge följande tips: fundera på att bli gymnasielärare för att du i så fall blir behörig att undervisa i de ämnena både på högstadiet och på gymnasiet. I o f s tar det längre tid att bli behörig lärare på gymnasial nivå, och det är oftast därför gymnasielärare blir behöriga i 2 ämnen (medan grundskolelärare - i 3 ämnen).
    Vänligen
    Julia