Jelena
    Hej!
    Jag går på ekonomiprogrammet för jag hade velat så hemskt mycket vara ekonom men ansåg att min passion lite dog för det när jag började jobba som hjälplärare.
    Jag vill bli historia och kanske matematik/ekonomi lärare för gymnasie elever men jag har hört att utbildningen tar 5-5,5 år vilket jag tycker är rätt mycket. Jag har också hört att jag kan bli matematik och ekonomi lärare och samtidigt ekonom genom att gå i kandidatexamsproggram innom ekonomi som är i 3 år och sen gå på PPU 1,5år . Jag vill bli gymnasielärare, helst historia, och gå i universitet så kort som möjligt.. Vad och hur ska jag göra? Vad har jag för alternativ?

    P.s. Jag har ställt så många frågor och fått så bra och snabba svar från denna sajt! Tack så oerhört mycket!! Min studievägledare var inte så informativ i nian.
    • Liselotte : Hej Jelena, vi på Fragasyv.se undrar om du har varit i kontakt med vägledare på Lärarutbildningar och vad du har fått för svar från dem? Har du flera utbildningsfrågor, är du välkommen att ställa dem. Skriv helst en NY FRÅGA då vi ser de nya frågorna först och prioriterar dem. Känner du någon kompis som också har frågor, tipsa om oss. God fortsättning på det nya året! Liselotte SYV på Fragasyv.se

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Jelena
    det stammer att det är ganska lång utbildningstid för att bli en behörig lärare.
    Det satsas på kvalité i den svenska skolan och en del i det arbetet är att sträva efter att endast behöriga lärare anställs. Det är längre tid /fler antal akademiska poäng/ att utbilda sig till gymnasielärare, jämfört med grundskolelärare. Sedan är det så att om man vill bli behörig i FLERA ÄMNEN, tar det också längre tid, jämfört med om man nöjer sig med att bli behörig i bara ett ämne.
    Om jag förstod dig rätt, så vill du bade bli utbildad ekonom & gymnasielärare i flera ämnen /t.ex. matematik, ekonomi & historia/.
    Den kortaste utbildningstid till Ekonom är i dagens läge 3 år på högskolenivå. I den utbildningen ingår en hel del akademiska poäng, som du sedan kan "bygga på" om du vill vidareutbilda dig till lärare.
    Jag är rädd att det inte finns några fler "genvägar" till att bli en behörig gymnasielärare i flera ämnen än att just gå Ekonomprogrammet, 3 år, och sedan söka PPU 1,5 år. Men på så sätt blir du inte behörig att undervisa i Historia.
    Om du kan tänka dig läsa på mer än heltid, skulle du kunna läsa mer Matte & Historia på högskolenivå samtidigt som du laser till Ekonom.
    Alla ämnena, som man vill kunna undervisa i, med tillräckligt antal akademiska poäng i varje, måste vara avklarade innan man söker PPU (så som reglerna ser ut i dagens läge i alla fall).

    Jag råder dig även ta kontakt med en SYV på lärarutbildningen på den högskola/Universitetet du planerar läsa sedan, kanske till och med boka tid för samtal. SYV på lärarutbildningen är expert på just Lärarutbildningen. Kanske finns det några genvägar som inte känner till, kanske kan det uppstå några inom den närmaste framtiden. Det är därför jättebra om du tar upp din fråga då och då: letar info- på t.ex. http://www.hogskoleguiden.se/; mailar till olika SYV på lärarutbildningar runt om i landet. Reglerna förändras ibland & olika SYV med sina olika erfarenheter och tankesätt kan ge olika tips.
    Sammanfattning:
    var inställd på att behöva läsa på eftergymnasial nivå i MINST 4,5 år
    kontakta flera olika SYV på lärarutbildningar runt om i landet
    återkom med din fråga med några månaders mellanrum /reglerna kan förändras och nya möjligheter kan uppstå/.

    Trevlig sommar & lycka till!
    Ludmila, SYV