Jelena
    Hej!

    Jag går för tillfälle i ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi. Kan jag studera till ekonom och samtidigt gå andra kurser för att kvalificera mig för matematik eller ekonomi lärare? Hur ska jag göra då och vilka val ska jag ta för program i universitetet?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Jelena
    Ekonom och lärare - är två olika yrken och det är två olika högskoleutbildningar som leder till de yrkena.
    Om man vill studera till ämneslärare, måste man, som regel, redan innan man söker till lärarutbildning, bestämma sig om man vill bli behörig att undervisa på GRUNDSKOLENIVÅ eller på GYMNASIENIVÅ.

    Dock, finns det även en annan möjlighet, nämligen att man laser ämnena på högskolenivå /som I ditt fall är Ekonomi & Matematik, eftersom det är de ämnena som du vill kunna undervisa i/ och efteråt går en så kallad Praktisk Pedagogisk Utbildning /PPU/ på tre terminen (90 högskolepoäng).

    Här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=ekonom&typ=3&examen=19 kan du se de olika högskoleutbildningar inom sektor "Ekonomi".

    Här http://www.ltu.se/edu/program/LYKPG?lasar=2014 ser du ett exempel på utbildning som leder till behörighet att undervisa i de ämnena, som man sedan innan har akademiska poäng inom.

    Sammanfattning:
    om du vill på kortast möjliga tid bli en utbildad Ekonom och behörig att undervisa I ämnena matematik och ekonomi, råder jag dig att fundera over följande plan:
    söka högskoleutbildning till Ekonom /3 årig utbildning/ och sedan läsa PPU /1,5 år/. Det är dock inte omöjligt att du måste läsa lite mer matematik innan du kan gå PPU mot Gymnasielärare I matematik. (Det är lägre krav på antal högskolepoäng om man söker PPU mot Grundskolelärare).

    Jag hoppas att mitt svar hjälpte dig lite på vägen mot ett beslut ang. dina framtida utbildningsval!
    Trevlig sommar!
    Ludmila, SYV