merima
    hej, jag går 2a året på samhälls programmet. valde Samhäll för jag inte viste vad jag ville bli men nu är jag 100% inne på att bli affärsjurist. Men kan jag gå någon högskola o bli jurist även om jag gick Samhällvetenskaps programmet?
    tänkte läsa till matte C i 3an och lägga till internationell ekonomi som en extra kurs nästa år också.
    läser en kurs som heter privat juridik nu i 2an och det är så super kul <3 vill verkligen inte jobba med nått annat än affärsjuridik!!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Merima,
    roligt att du har kommit på vad du vill utbilda dig till & jobba som efter gymnasiet;
    behörighet till Affärsjuridiska programmet är Grundläggande behörighet samt Matematik 3 och Samhällskunskap 1b.
    Grundläggande behörighet får du om du tar Gymnasieexamen från ett Högskoleförberedande program, vilket som helst. Om du läser och får godkända betyg i Matte 3 /b eller c/, blir du behörig att söka den utbildning på högskola/Universitet som du önskar.

    Vill passa på och tipsa dig om utbildning som finns inom Yrkeshögskola - Paralegal:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal-juristassistent1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/juridisk-assistent-paralegal1

    Utbildningar på Yrkeshögskola är kortare och leder väldigt ofta till jobb i direkt anslutning till utbildningen, de är mindre kända än högskoleutbildningar och det är väldigt synd för att det finns många som är mycket bra.

    Önskar dig allt väl!
    Liselotte SYV
    Liselotte