Damla98
    Hej, jag går på samhällsvetenskapsprogrammet och tänkte välja inriktningen beteende när jag börjar 2:an. Jag undrar om man kan bli något inom natur, om det är så undrar jag vad man kan bli. Några exempel

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Damla,
    man lär sig inte något yrke på SA, utan tanken är att man söker en eftergymnasial utbildning och det finns jättemånga utbildningar som du kan söka efter SA, valfri inriktning.
    Exempel är
    Lärare
    Studie- & yrkesvägledare
    Administratör
    Stadsplanerare
    Statsvetare
    Socionom
    Redaktör
    Journalist
    Beteendevetare
    Psykolog
    Polis
    Jurist
    Utredare

    Du frågar om man kan bli något inom natur och då undrar jag hur du menar? Om du menar Läkare, Tandläkare,Veterinär, Marinbiolog - så måste man ha godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4 från gymnasiet. Alla de kurser läses på Naturvetenskapsprogrammet /inriktning naturvetenskap/.
    Om du menar andra yrken, var god uppge - vilka du menar.
    Du kan titta igenom yrkesbeskrivningar på http://www.framtid.se/professions/

    Vilka utbildningar som finns på eftergymnasial nivå kan du se på www.studera.nu och på www.yhguiden.se

    Återkom om du har fler frågor! Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare