Hannah
    Hej!

    Jag är ganska kreativt lagd och gillar musik, att rita och att skriva sci-fi/fantasy-berättelser. Samtidigt vill jag utmana mig själv och eftersom jag även älskar engelska funderar jag på IB.
    Så jag undrar om man kan bli något inom de kreativa yrkena, t.ex. grafisk designer, animatör, något inom musik eller så och bli väldigt bra på det.
    Jag vet att CAS och The Arts finns, men utvecklas man verkligen tillräckligt inom det man gillar, av dem?

    Tack på förhand!
    /Hannah
    • : Det går definitivt att utbilda sig vidare inom kreativa områden efter IB-programmet. Däremot är det viktigt att veta att även om ämnena inom the arts är kreativa så är de samtidigt väldigt teoretiska. Det är en stor del analyserande och reflekterande i både muntlig och skriftlig form, vilket även genomsyrar alla ämnena på IB-programmet. När det gäller behörighet till universitetsutbildningar inom creative arts och design så kan jag bara svara att det generellt sett, framförallt utomlands, krävs ett ämne inom the Arts för att vara behörig. Universiteten kan begära att den sökande har en portfolio att visa upp och det är något eleverna skapar inom ämnet. Kind regards/Hälsningar
    • SYV-besökare : OM man verkligen vill satsa helhjärtat på det estetiska kanske estet-programmet är att föredra….
    • Saga : After getting a graduating from the IB Diploma Program, students can study almost anything and anywhere they want, depending on the subjects they have chosen and the grades they have obtained. Have a nice day. Mvh / Warm regards
    • syv :

      Hej, för att komma in på konsthögskolor i Sverige behöver man nästan alltid ha gått på en så kallad Konst och Kulturutbildning (vanlig förkortning KKU). De är oftast baserade på praktik, experiment med olika material. Det finns olika inriktningar av Konst och Kulturutbilningar. Själv är jag knuten till Grafikskolan i Stockholm, som konstnärlig ledare/ Rektor. Flera av de som gått hos oss har fortsatt på t.ex Konstfacks Grafisk design och illustration och andra konsthögskolor. Det finns olika slags utbildningar inom animation. T.ex animations akademin vid Telefonplan/Stockholm se Folkuniversitetet.

    • Anna : Tack Mariana för din kommentar!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Angående vad utvecklas "tillräckligt" är - är det en stor fråga vad man menar med "tillräckligt", tillräckligt för vad? För att kunna försörja sig som t.ex musiker? eller för att du ska känna dig nöjd och må bra?
    Mycket beror på hur stor talang du har och på hur mycket tid du är beredd att lägga på det du vill utvecklas inom.
    Sedan tänker jag också på att det finns möjligheter utanför gymnasieskolan - ex. på kvällskurser på Kulturskolan eller inom en förening eller självstudier eller privatlektioner - alltså, helt utanför gymnasieskolan.

    Liselotte
    • : Hej! Tack för ditt svar. Med tillräckligt menar jag om man på högskolan kan utbilda sig till t.ex. art director eller animatör, efter att man gått IB. Kommer man in utan att behöva läsa extra kurser? Om man vill jobba med något kreativt, är det bättre då att välja något program som t.ex. det estetiska? Det verkar inte heller som att man kommer att ha så mycket fritid om man siktar på de högre betygen på IB, vilket jag helst tror att jag gör. Det jag gillar med IB är nämligen engelskan och att man blir så väl förberedd inför högskola/universitet när det gäller allt jobb och alla läxor och så. Hoppas du förstod lite bättre. /Hannah
    • Anna : Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/art-director och https://www.framtid.se/yrke/animator - man kan utbilda sig inom endast inom högskola, utan även på andra ställen (till de yrken).
    • Anna : Inför "kreativa" utbildningar på högre nivå brukar man behöva göra Färdighetsprov - och här är det både förberedelse men även Talang som spelar roll.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej igen, vi fick idag svar från en IB-sakkunnig, var god läs nedan:

    Här kan du se hur IB-ämnena översätts till de svenska ämnena.

    Grafisk design i Sverige kräver grundläggande behörighet och engelska 6. Skulle det behövas en portfolio kan man få det genom att gå Visual Arts.

    Animation hittar jag inte så mycket program på men de jag hittade var också endast grundläggande behörighet och någon kurs som särskild behörighet.

    Det jag menar att uppnå behörighet till dessa program är inte svårt. Det enda du aktivt behöver välja är Swedish A och Visual arts.

    Utomlands kan det variera. I Storbritannien är det oftast (kan skilja sig åt) poäng och portfolio som är kravet. Bäst att titta på Ucas.com för mer information.

    Med vänlig hälsning