Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adam,
    det är de som anställer som bestämmer vilken utbildning en Redovisorsassistent behöver ha. Vår erfarenhet säger att man med en yrkeshögskoleutbildning inom område Ekonomi kan bli anställd som revisorsassistent. Det finns dock, tyvärr, inte någon garanti man på förhand kan ge.
    Ju mer utbildning inom ekonomi du skaffar dig, desto större chans men också att du försöker skaffa dig kontakter i branschen. Inom yrkeshögskoleutbildningar ingår ofta ganska mycket LiA, lärande i arbete, då man lär sig på arbetsplatsen och där finns möjlighet att få kontakter. Jag tycker därför att du absolut kan överväga att söka till många yrkeshögskoleutbildningar inom område ekonomi. Du kan söka till väldigt många yh-utbildningar samtidigt. Du kan också bli antagen till flera yh samtidigt och i så fall välja sen, vilken du tackar Ja till.