Alle
    Hej!
    Jag går i 9:an och står inför det svåra valet. Gymnasievalet.
    En linje jag länge funderat på är humanistiska med inriktning språk. Jag älskar språk och har väldigt lätt för det. Egentligen finns det två linjer jag funderat på, humanistiska - språk eller samhälle - beteende.
    Men jag tror att jag har kommit fram till att humanistiska - språk passar mig bäst.

    Sedan måste man tänka lite på framtiden och då undrar jag vad man kan bli om man har gått humanistiska med inriktning språk på gymnasiet?

    Några yrken jag gillar är skådespelerska, inredare och författare.
    Min högsta dröm är att bli skådespelerska.

    Min fråga är, kan man bli skådespelerska, inredare eller författare om man har gått humanistiska - språk?

    Självklart ska jag studera vidare efter gymnasiet. Men jag skulle så gärna vilja veta om jag i framtiden har en chans att kunna bli något av det jag skrivit om.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du ändå har kommit fram till något som du tror passar! Humanistiska programmet ger dig en högskoleförberedande examen som öppnar upp för många högskoleutbildningar inom samhällskunskapsområdet, språk, litteratur, media.

    Men jag tänker att jag räknar upp vägar till de yrken som du gärna vill sikta på;'

    Skådespelare - många skådisar har inte alls pluggat teater på gymnasiet - de har ramlat in via andra vägar. Dom flesta pluggar dock teater via olika teaterhögskolor och dom tänker inte så mycket på vilket program du gått på högskolan - du får göra olika inträdesprover för att se om du är lämpad. Fördelen med att då ha gått ett gymnasieprogram med teaterinriktning är väl då att du har fått tillfälle att träna och har lite utbildning i ryggen innan proven. Här är exempel på ett inträdesprov på Lunds teaterhögskola.

    INTRÄDESPROVEN
    1. Till det första provet väljer du fritt din text, t.ex. en berättelse, eller en scen ur valfritt material.
    Scenprovet får vara max 3 minuter.
    Du behöver inte bry dig om vilket kön rollen ursprungligen är skriven för. Om du har ett annat
    modersmål än svenska är det tillåtet att utföra första provet på ditt modersmål, men då behöver juryn
    en kort resumé eller översättning av scenen.

    2. Till det andra provet väljer du en scen ur de förelagda pjäserna. Scenprovet får vara max 3 minuter.
    Inte heller här behöver du bry dig om vilket kön rollen du väljer har. Juryn kommer även att arbeta
    med dig en kort stund i detta prov.
    Till andra provet ska du även skriftligt berätta vad som intresserar dig i scenen och/eller rollfiguren.
    Max en halv A4 sida. Utan denna skriftliga motivering kommer du inte tillåtas att gå upp till prov två.

    Inredare - för att kunna plugga vidare till Indredningsarkitekt på högskolan så spelar det inte heller någon roll vilket gymnasieprogram du gått - dock så måste du även här göra olika inträdesprov.

    Författare - författare kan egentligen vem som helst bli som brinner för att berätta och att skriva. Man kan gå skrivarkurser såklart, plugga språk eller litteraturvetenskap på högskolan för att utveckla sitt språk. När författare berättar vad som är viktigt att tänka på om man vill bli just författare är att LÄSA mycket!

    /Lena, Syv