solin
    Hej! Kan man bli tvingad av skolan att gå om en årskurs trots många IG? Är det inte jag som väljer själv om jag vill fortsätta trots IG?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, så här säger lagen;

    5 § Rektorn får besluta att en elev inte ska flyttas till närmast högre årskurs, om detta med hänsyn till elevens utveckling och personliga förhållanden i övrigt är lämpligast för eleven. Innan rektorn fattar beslut i en sådan fråga ska elevens vårdnadshavare få tillfälle att yttra sig.

    Detta betyder alltså att rektor kan besluta att du inte får flytta upp en årskurs eftersom han/hon är ansvarig för din utbildning och således bestämmer hur den ska vara för dig.

    Hoppas det löser sig för dig. /Lena, Syv
    Japp, det gäller även på gymnasiet../Lena, Syv