Lina

    Hej, jag har en utlänsk gymnasium utbildning och har kompletterat den med svenska som andra språk 1,2,3 och engelska 6. Jag är nu behörig och jag har skickat mina betyg till uhr så min utlänsk utbildning motsvarar den svenska gymnasiet utbildning ”samhälls och beteendevetenskap”. Jag har ansökt till högskolan för socialpsikologisk programm men det står där att man måste ha matte 2a/b/c och jag har inte jag har bara 1a/b, jag läser matte 2a men vet inte om jag kan klara mig tills kompleterings dag. Min fråga är att kan jag bli urvalt eller vad händer om jag kan inte ha betyget till sista kompeltering dag. Kan man ändå komma in på högskolan eller det är omöjligt? Tack

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om din högskoleutbildning kräver matematik 2, då måste du ha godkänt betyg i den kursen för att bedömas som behörig. Obehöriga kan inte antas till svenska högskoleutbildningar.

    Men om du får godkänt betyg i matte 2 efter 18 juni 2020, kan du ha tur om din utbildning öppnar för Sen Anmälan. Du kanske annars kan hitta en annan utbildning att söka bland de som kommer öppna för sen anmälan. Och ännu ett alternativ är att du söker till nästa antagningsomgång.

    • Milla : Det stämmer, det Mikael svarade. Godkända betyg i kurser som krävs för särskild behörighet är man tvungen att ha!
    • :

      Hej jag har kompleterat matten nu och jag är behörig, jag har en ultänsk utblinding och min merivärde är 17,27 från utlänska utbildningen, det höjas med 2 till som jag såg i antagningen.se sida.

      min fråga hur mycket chanser har jag att jag får en plats till högskolan. Jag har sökt socialpsykologi programmet ?

      har jag en bra meritvärde eller behöver jag ha mer för att komma in ?

    • Julia : Om du vet på vilken "skola" (lärosäte: högskola eller universitet) du sökte socialpsykologi programmet, kan du se hur högt meritvärde krävdes förut och försöka utifrån det gissa om du skulle kommit in, om du sökt vid tidigare antagningsomgång. Men ingen vet hur situationen kommer se ut framöver. Dina "konkurrenter" har ännu inte alla kompletterat sina ansökan med fler betyg (sista dag är i år 18 juni 2020) att komplettera ansökan till högskoansökningar till hösen 2020.
    • : Jag har tittat på antagningstatistik och det står där för urval 1 BI 15,98 och för BII15,10
    • :

      För urval 2 BI 14,40 BII 15.10

    • Mikael : Då ligger du bra till, tycker jag och det finns all anledning att hoppas att du kommer in. Vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer