Hej Felicia,

    särskild behörighet till Veterinärprogrammet är godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4 - alla de kurser som är inriktningskurser på inriktningen Naturvetenskap på Naturvetenskapsprogrammet. Det är samma särskild behörighet till Veterinär som till Läkare, Tandläkare och Marinbiolog.

    På ditt program läser du inte fysik, kemi och så mycket matte som krävs. Du kan kanske välja biologi 1 och kanske t o m 2 och matte 3b och matte 4 - som valbara kurser. Men det räcker ändå inte - för du måste äver ha godkända betyg i fysik 2 och i kemi 2. Jag tror inte du kan på din nuvarande utbildning under åk3 läsa alla de kurser; det känns som icke-rimligt att förvänta sig att din skola ska kunna låta dig läsa jättemycket "utökat" och att du även ska hinna och orka göra det.

    Därför tror jag att du behöver komplettera efter gymnasiet. Komplettera kan man på komvux>>, på en folkhögskola>> eller på >>ett naturvetenskapligt basår på högskolenivå. Ännu en möjlighet är att bedriva självstudier och göra prövningar i de kurser som krävs för Särskild behörighet.
    Vi rekommenderar STUDIER och inte självstudier i första hand. Detta pga det kan vara svårt att skaffa sig kunskaper genom självstudier, men om du inte får studieplats någonstans - då är det bra att veta att även självstudier /med efterföljande prövningar/ också är ett möjligt alternativ.

    Du får gärna kika även på följande yrkespresentationer och se om även ngt. annat yrke som har med djur och deras hälsa att göra, som kan bli av intresse för dig:
    Djursjukskötare>>

    Djurfysioterapeut>>

    Djurhälsopersonal>>.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med dina studier och ha en mycket trevlig sommar!

    ANNA