Kimia
    Om man inte fick godkänd i Sva i slutet av nian,kan man då börja med Sva på gymnasiet(VO)?,eller bör man läsa Svagrund?.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    när du skriver "Sva" så antar jag att du menar "Svenska som Andra språk". Om jag har gissat rätt, då är svar: Nej, du kan inte påbörja en gymnasiekurs i ett språk om du inte har godkända betyg från "underliggande" kurs, dvs en kurs på grundskolenivå.
    Du kan alltid läsa på egen hand, låna läroboken på biblioteket, läsa mycket, slå upp nya ord i ordboken /t.ex. Svenska Akademins ordbok, som finns att låna på biblioteket eller så finns det också på internet, det är lätt att hitta men jag kan skicka en direkt länk om du vill/. Det går alltid att bli ännu lite bättre på språk, lära sig några nya svåra ord, till exempel.
    Eftersom svenska är undervisningsspråk /man lär sig alla andra ämnen PÅ SVENSKA eller MED HJÄLP AV SVENSKA SPRÅKET/ är det jätteviktigt att kunna så mycket svenska i tal och skrift som man kan.
    Man kan inte bli antagen till gymnasiekurser i svenska innan man får minst betyg "E" från vårterminen i å k 9.
    Vänliga hälsningar
    Julia SYV