Max

    Hej, jag undrade om det går på nått sätt att börja gå på spanska i årskus 9 om man hade inte spanska i årskus 6-8? Jag undrade också hur skulle det ser ut om jag skulle har börjat gå på spanska även om jag vet inte själva språket så mycket?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Max,
    du måste fråga på din grundskola om det. Grundskolorna är skyldiga att erbjuda 2 av språken: tyska, franska och spanska. Din grundskola kanske erbjuder tyska och franska. Om din grundskola erbjuder spanska, hoppas jag att du kan börja läsa det språket, dock kan det vara så att det inte finns någon nybörjargrupp för dig att hoppa in i, pga eleverna på din skola började läsa spanska i årskurs 7 eller t o m i årskurs 6 och med har läst det språket i 2 eller 3 år innan årskurs 9 och då kan då rätt så mycket redan, så det går i så fall inte läsa ikapp i den gruppen. Om schemat så tillåter, så kanske du kan gå undervisning i spanska tillsammans med eleverna i en lägre årskurs, t.ex i årskurs 7. Fråga om det på din skola.