Lisa
    Jag funderar på att läsa till behandlingsassistent. Jag har läst en undersköterskeutbildning med inriktning psykiatri och såg i kursplanen på behandlingsassistent att jag redan läst vissa av kurserna i min usk- utbildning. Kan man tillgodoräkna sig de kurserna och hur omvandlar man isåfall gymnasiepoäng till YH-poäng? Eller finns det enskilda kurser man kan söka och på så sätt bygga ihop sin egen behandlingsassistent utbildning? Eftersom de YH utbildningarna jag hittat är på två år men eftersom jag redan läst en del av kurserna hade jag kanske kunnat bli färdig tidigare. Mvh Lisa

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Lisa,

    yh-utbildningar ligger på Eftergymnasial nivå och även om kurserna kanske har samma namn, har de yh-kurserna annat innehåll: de går mer på djupet och är "svårare", om man ska kortfattat sammanfatta skillnader. Man kan alltså inte "omvandla" gymnasiepoäng till yh-poäng... på samma sätt som man ej kan omvandla studier på grundskola till studier på gymnasiet i t.ex matematik eller svenska...
    Om du har god studieförmåga och goda förkunskaper, så kan studierna på yh bli inte så svåra för dig och du kan då kanske jobba vid sidan av studierna som extra-jobb... Jag tycker du vinner på att söka till de "vanliga yh-utbildningar" och inte på förhand söka möjlighet att korta ner yh-utb. När du är antagen till en utbildning kan du diskutera med de utb.ansvariga om möjighet att korta ner din utbildning... men jag tror inte så mycket på den möjligheten.

    Nämn på "liknande" yh kan även vara Behandlingspedagog och Stödpedagog.
    läs också gärna om flera "liknande yrken" på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog
    Mvh
    Studievägledare