Isabelle

    Hej! Jag sökte psykologprogrammet nu till hösten men blev inte antagen (hamnade långt ner på reservlistan). Jag har istället tackat ja till socionomprogrammet och tänker ge det en chans, då jag tänker mig att jag kan läsa vidare till kurator eller psykoterapeut senare. Men det jag allra helst vill är förstås att bli psykolog, men det känns väldigt svårt att komma in på något av programmen. Mina gymnasiebetyg är ganska höga men räcker ändå inte till. På högskoleprovet fick jag 1.05 och sen blev det ju inte av nu i våras men jag tvivlar på att jag klarar av att höja mig så pass mycket som det behövs för att ha en chans att bli antagen. Det känns väldigt tråkigt, för jag vill så gärna hålla på med psykologi. Det närmaste jag kommer är kanske psykoterapeut via socionomprogrammet, men det är så många års plugg och arbete innan man är färdigutbildad att jag inte vet om jag kommer orka med det. Men så kom jag att tänka på att jag hört att man ibland kan läsa fristående kurser som ingår i ett program och ändå tillgodoräkna sig en fullständig examen. Jag vet att en nackdel med det är att man inte kan garantera att man blir antagen till kurserna varje år, men om socionomprogrammet känns helt fel för mig tänker jag att det ändå kan vara värt att prova att gå den vägen. Det jag undrar är alltså: 1. Är det möjligt att läsa fristående kurser som ingår i psykologprogrammet, för att sen kunna tillgodoräkna sig en psykologexamen? 2. Vilket/vilka universitet erbjuder de fristående kurserna? Jag vill, som du kanske förstår, helst inte behöva byta universitet efter varje termin bara för att alla kurser inte finns på samma skola. 3. Finns det något annat jag borde tänka på, för- och nackdelar med att försöka få en psykologexamen på det här sättet? 4. Om det inte är möjligt att bygga sitt eget psykologprogram, finns det några andra vägar för att ändå jobba med psykologi, utöver kurator och psykoterapeut? Jag vill gärna arbeta kliniskt, men kan också tänka mig att exempelvis forska i psykologi. Det kanske också kan vara bra att veta att jag gick humanistiska programmet med kulturinriktning på gymnasiet, där jag även läste matte 2b, matte 3b och naturkunskap 2. Tack på förhand!

    • :

      Hej!

      För att kunna få ut en psykologexamen (som krävs för att kunna få legitimation som psykolog) krävs det att du har en examen från just psykologprogrammet. Alltså måste du ändå gå via ett psykologprogram i slutändan för att få en sådan examen. Det bästa alternativet är alltså att gå det programmet från början. Universiteten kan, efter enskild bedömning, låta dig tillgodoräkna kurser som du studerat sedan tidigare. Vilka kurser som möjligen kan tillgodoräknas bör du fråga SYV på de lärosäten du är intresserad av, för att se om du kan få mer info. Tips att höra av dig till Umeå Universitet som erbjuder antagning till senare del av programmet: https://www.umu.se/utbildning/program/senare-del-av-samhallsvetenskapliga-program/

      Lycka till!

      MVH,
      Brendan (inte SYV)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! Du fick rätt svar i kommentaren från Brendan. I Sverige får man psykologlegitimation som baseras på examen från just psykologprogrammet. Och utan legitimation från Socialstyrelsen får man i Sverige inte kalla sig för en psykolog eller arbeta som psykolog. Bra information om yrket Psykolog inkl.vilken utbildning som krävs finns på framtid.se/yrke/psykolog