Em

    Hej! Jag har läst det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet men har funderat på det här med att läsa upp betyg. Jag har E i ma3c och fysik1, men då jag inte gillar dessa kurser så undrar jag ifall det finns möjlighet att ”ta bort dem” ifall jag läser två nya kurser? Tex läser 2 filosofi kurser istället. Tror det vore mycket lättare att få A i dessa…

    • Milla : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet?
    • Em : Ja
    • Milla : Säger du Ja till Examensbevis ELLER till ett Studiebevis? Vad heter det dokumentet du fick?
    • Em : Jaha, jag har fått ett examensbevis
    • Milla : Läs mitt svar - nedan.
    • Milla : Tuff situation. Jag rekommenderar i första hand Högskoleprovet och Prövningar. Prövningar måste du göra i samma kurser som redan ingår i ditt examensbevis (men inom matte kan du pröva i matte 1a, 2a och 3b och de nya betygen i mattekurserna kommer räknas in i stället för betyget i c-spåret).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är två olika situationer:

    - om du fick ut EXAMENSBEVIS från gymnasiet, så får ju tyvärr ingenting i examensbeviset ändras; man kan inte ta bort eller lägga till kurser, så du måste höja betygen i de kurserna som ingår i ditt examensbevis. De nya kursernas betyg räknas in endast om den nya kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng, men de nya betygen "läggs på" (inga "gamla kurser" kan tas bort) och meritvärde räknas ut på fler gymnasiala poäng;

    - om du fick ut Studiebevis då kan du göra en ny planering på komvux - mot examensbevis. Matematik 3 kurserna i ämnet fysik behöver inte ingå, om du gör planering mot examensbevis inom Samhälle-humaniora eller mot Yrkesexamen.

    I fall du har examensbevis från naturvetenskapsprogrammet (gäller alla högskoleförberedande program) så kan du få ett nytt examensbevis (från komvux) endast som ett Yrkes"bevis" / yrkesexamen - mot ett av de praktiska yrken där utbildning ligger på gymnasial nivå, t.ex Elektriker, Undersköterska, Byggnadsarbetare eller Kock.

    Om du fick ut Examensbevis från gymnasiet kommer inte betygen i filosofi (om de inte redan ingår i ditt examensbevis) räknas in. Därför att kurserna i ämnet Filosofi krävs inte för särskild behörighet och ger inte heller några meritpoäng

    Se om du vill söka till folkhögskolornas allmänna kurser. Om du kommer in, kan du på ett läsår få ut omdöme om grundläggande behörighet. Med det omdöme prövas du i BF-urvalet om du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar. Högsta möjliga omdöme är 4.0.

    Studie- och yrkesvägledare