Hej Tala,

    Det tror jag tyvärr är "rykten" som inte stämmer. Det som de sakkunniga säger att det i Sverige endast studier på läkarprogrammet som leder till läkarexamen. Man kan inte byta in sig - på läkarprogrammet från någon annan utbildning.
    Det som däremot kan vara sant - att om man läser på någon annan utbildning men sedan kommer in på läkarprogrammet /genom vanlig konkurrens om utbildningsplats/ - kan man ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och i fall man redan har läst några kurser som annar ingår i läkarprogrammet, är det inte omöjligt att man kan hoppa över dem... och på så sätt kan utbildning till läkare bli kortare; men man måste komma in på programmet genom "vanlig konkurrens".
    Du får gärna fråga på andra ställen, ex. fråga studievägledafre på läkarprogrammen...
    OBS! det kan Ibland, någon gång - skapas ngt. "projekt" (försöksverksamhet)  -- exemepelvis har det vid något tillfälle fanns möjlighet att i fall man var legitimerad sjuksköterska och har jobbat i minst 2 år som sjuksköterska - kunde man söka i en "speciell grupp" där platser var "vikta" till just sjuksköterskor med arbetslivserfarenhet... och då behövde man inte ha lika höga betyg som de som ej var sjuksköterskor ... och det kan eventuellt i framtiden skapas någon sort projekt/försök  - men det är inget som man kan planera för, tyvärr... för det vet man inte om det kommer till stånd. Dessutom, är det oftast "engångsföreteelse" och genomförs bara i en stad bara en gång. Och om man ska satsa på sjuksköterskeprogrammet eller på BMA-programmet i förhoppningen om att något projekt/försöksversamhet ska komma till stånd /kanske eller kanske inte.../ - det kan inte jag ge råd om. Det gör man som man vill.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA