Annika
    Hej, jag har hittat en skola i England som också erbjuder IB. Är det möjligt att man kan byta från IB i sverige till den i england eftersom det är samma kurser osv? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Annika!

    IB är samma utbildning i olika länder. Du kan läsa om IB här: http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    Angående byte så är det flera saker som måste stämma:
    1. plats på skolan i England måste finnas, annars kan de inte ta emot (om det är propp-fullt på skolan, menar jag :);
    2. det praktiska: var skall du bo i England? är dina föräldrar med "på noterna"? Fram tills du fyller 18 år kan du inte utan dina vårdnadshavarnas samtycke bestämma i vilket land du skall bo eller vilken skola du går på;

    I Sverige finns det idag ca 30 skolor som erbjuder IB. Du hittar alla dem och alla andra gymnasieskolor i Sverige på www.gymnasieguiden.se

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig i din studieplanering!
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna
    • Annika : Jag går mitt första år IB nu och man bor på skolan i England. :)
    • Anna : Vad säger dina vårdnadshavare (föräldrar)? Fram till den dagen du fyller 18 år, måste du få deras samtycke till alla viktiga beslut i ditt liv. Om dina föräldrar säger OK, ta kontakt med skolan i England och fråga om de kommer att ha plats i rätt årskurs. Lycka till! Jag kommer att hålla tummarna för dig!