Alice
    Jag ska börja gymnasiet i höst och har väldigt svårt att bestämma mig för vart jag ska gå då jag inte vet vad jag vill. Jag har nu kommit fram till att det står mellan IB på Katedral eller SMIP på Rosendal. Jag skulle vilja veta om det finns möjlighet att byta från IB till SA efter en termin utan att behöva gå om ett år? Om det nu är så det finns plats, tror ni att jag skulle kunna byta eller blir det för mycket att läsa ikapp? Anledning till att jag frågar är att jag är osäker på om jag kommer trivas på IB med klasserna och kompisarna då jag vet att det är mycket självständigt arbete. På Rosendal tror jag det är lättare för mig att skaffa kompisar då jag redan känner några där. Men jag skulle ändå vilja ge IB en chans, men innan jag gör det vill jag veta om det finns en möjlighet för mig att byta till SA efter en termin utan att gå om?
    • : Du kan inte få någon garantí på att kunna byta. Men du kan alltid söka om till åk1 och gå om ett år på SA - om du kommer in så klart. Du måste nog chansa här! :) lycka till! Jag håller tummarna för dig!
    • Julia : Sök IB i första hand och SA i andra hand. Om du inte kommer in på IB, "hamnar" du då på SA. Vi får hoppas att du kommer in på IB och trivs. Om inte, försöker du byta. Om du inte kan byta, söker du om till nästa år till åk1 på SA och kommer efter ett år, läser om - men du får större erfarenhet vilket är mycket bra. Så råder jag dig att göra!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alice!

    Alla byten av program är beroende av
    1. om det finns plats på den utbildningen dit du vill byta
    och om plats finns
    2. fattar rektor beslut om att ta in eller INTE ta in - så även om plats skulle finnas är det inte garanterat att du (eller nån annan elev) får byta.

    Du kan läsa på http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram där det är förklarat vad som gäller i fall man vill byta gymnasieprogram.

    Återkom sedan om något är oklart eller om du kommer på någon annan fråga.
    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    ANNA