samuell
    Hej, jag ska just nu byta till natur linjen med inriktning samhällskunskap. Jag undrar ifall man måste gå om ett år om man skulle vilja byta till natur inriktning natur nästa år? Är det en stor skillnad mellan dessa två linjer?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Samuell,
    inriktning på Naturvetenskapsprogrammet väljer man till å k 2 - om skolan erbjuder båda inriktningarna. Inom inriktningen läser man 400 p. på Naturvetenskap
    och
    300 p. inom inriktningen naturvetenskap&Samhälle - av de totala 2500 poäng.
    Dessutom kan man läsa kurser som ingår i den andra inriktningen - som programfördjupande och/eller individuellt val - så man kan på så sätt läsa båda inriktningar. Vissa skolor erbjuder bara en inriktning och då väljer man kurser inom Programfördjupningen (av dem som skolan kan erbjuda) samt alla elever väljer 200 p. inom Individuellt val.

    Du skriver inte från vilket program du skall byta nu. Jag antar att du går å k 1. Här kan du läsa om NA http://www.gymnasieguiden.se/program/NA
    och här kan du se exakt vilka kurser ingår i de två inriktningar som NA har: http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf.

    Anledning till varför skolorna brukar tidigt fråga efter vilken inriktning man är intresserad av är för skolornas egen planering. Detta gäller i alla fall de program där inriktningen läses från å k 2 /som t.ex. NA/.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV