Ella
    Hej jag är en tjej på 17 år som läser på det naturvetenskapliga pogrammet och jag går nu i 2:an och vi har precis haft höstlov. Jag känner att natur har blivit för jobbigt för mig och jag mår psykiskt dåligt av att bara gå till skolan. Kan man byta till tex Hotel och Turism utan att börja om i 1:an och bara läsa upp de kurser man missat? eller måste man börja om med de som är ett år yngre än mig? Vad är smartast att stanna å natur och försöka klara av det eller byta och försöka må bättre?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ella, tråkigt att du inte trivs på ditt program.
    Det finns flera saker du kan göra: fundera om du vill byta till Samhällsvetenskapsprogrammet eller till Ekonomi - om du inte vill "förlora" ett år - för att kurserna på de programmen ligger närmare ditt program men det är mindre matte /t.ex. läses det b-spår, inte c-spår som det det mest avancerade/, det läses inte fysik och kemi och det går att anpassa programmet så att du inte behöver gå om - rektor kan fatta beslut om individuellt anpassat program. Om du byter till ett yrkesförberedande program, måste du börja från å k 1, är jag rädd - eftersom de läser många yrkesspecifika kurser samt går på praktik, vilket du inte har gjort och det blir nog väldigt svårt att anpassa programmet så att du kan ta ut Gymnasieexamen.
    Jag ser att den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stromstad-gymnasium erbjuder en inriktning på EK och två inriktningar på SA och jag är ganska säker på att det går att anpassa ditt program så att du skulle kunna byta till ett av de programmen utan att behöva gå om.
    Jag råder dig gå prata med kurator på skolan och även med din klasslärare/mentor och med någon ämneslärare som känner dig väl och som du har förtroende för. Du måste även samråda med dina föräldrar, då du inte är myndig och deras samtycke krävs. De personer som känner dig, kan ge bättre råd ang. stanna eller byta. Om du mår så pass dåligt att du riskerar att bli sjuk och/eller inte klara godkända kurser och inte få ut Gymnasieexamen - är det inte alls bra och det är bäst att agera proaktivt och föregå problemen.
    Fundera lite på innehållet i mitt svar, prata med personal på skolan & dina föräldrar och återkom om du tror vi kan hjälpa dig mer. Håller tummarna för dig! Anna SYV
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ella, hur går det?
    Hur känns det nu? Lutar det åt att stanna NA eller byta program?
    Ta kontakt med rektor på det programmet dit du vill byta, det är inte alls farligt att ställa en fråga: finns det plats? och i fall plats finns - till vilken årskurs kan de tänka sig ta in dig?
    Även om du får ett positivt svar från rektorerna, betyder det inte att du måste byta program men då vet du i alla fall att du KAN BYTA.
    Om du känner att du inte orkar gå i skolan på ditt program längre, kanske du kan byta till Individuellt alternativ och läsa på deltid /kombinera studier med praktik till exempel/ - det kommer då att ta längre tid att uppfylla krav för gymnasieexamen men det kan det vara värt. Bra att gå via kurator, som kan öppna många dörrar: begära undantag och kan även känna till alternativa vägar.
    Nu när du läser å k 2, har ni väl börjat läsa kurser inom inriktningen och inom Individuellt val? Kan du välja någon rolig kurs inom Individuellt val, ngt. riktigt kul som du gillar mycket?
    Vi på Fragasyv. se vill att det går bra för dig! Hör av dig - så skall vi försöka komma på ngt. som blir till hjälp för dig!
    Jättemånga hälsningar!
    MILLA syv
    Studie- och yrkesvägledare