Jawad
    Hej,

    Jag går i årskurs 9 och har nyligen bekräftat mitt slutliga gymnasieval. Nu ångrar jag gymnasieskolan jag har valt och vill byta. Jag undrar därför om jag kan byta gymnasieskola innan gymnasiet börjar och i så fall hur och när.

    Tack för hjälpen,
    /MVH
    Jawad

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jawad,
    om du är Behörig till den utbildningen du vill gå på den Nya skolan och det finns lediga/tomma platser på den skolan (efter det slutliga/definitiva antagningen) - då ser jag inte någon anledning till varför du inte skulle kunna byta. Däremot om det ej finns någon ledig plats och kanske t o m RESERVKÖN till den utbildningen, kommer du ställas i Reservkön (troligtvis sist i kön - för att så gör de flesta antagningskanlierna när elever gör "sen ansökan").
    Hur många som kommer in från RESERVKÖN eller Om någon kommer in från RESERV, är omöjligt att säga på förhand.
    Tanken är att man ska ha bestämt sig senast sista dagen i Omvalsperioden.
    Vad som händer sedan, beror på många olika saker - bland annat om du kommer att ha tur eller inte.

    Några veckor in på terminen tar gymnasieskolorna "över" antagningen och kan själva kalla från reserv och ta in elever som vill byta skola. Här är det fördelaktigt att påbörja SAMMA utbildning på en annan skola, ej en annan utbildning, ex. om man vill komma in på Restaurang- och livsmedelsprogrammet på en viss skola, rekommenderar vi att påbörja utbildning på RL (på NÅGON skola) - på så sätt har man en chans att byta in - till sin favoritskola senare, kanske mot jul eller efter åk1 - innan åk2. Läser man på en annan utbildning, kan man inte byta sent (för att man har då läst andra kurser, ej samma kurser som lästes på favoritutbildningen).

    Vi avråder från att tacka Nej till erbjuden plats på gymnasiet. För att man i så fall riskerar vara utan plats. Att man tackar Nej till erbjuden plats betyder tyvärr inte att man automatiskt får en annan plats, som man tycker mer om. Risken finns att ej ha någon plats, över huvudet taget.
    Vi tycker att det är viktiga ATT GÅ PÅ GYMNASIET - om alternativet är att inte göra det.
    Givetvis, förstår jag att du vill gå på en viss utbildning - på en viss skola... men du kanske också ändrar dig? Det är många elever som ändrar sig och ibland fram och tillbaka.... och ångrar de förändringar de har gjort i sin gymnasieansökan: det man söker först visar sig ofta vara det som eleven verkligen vill /inte alltid, men ofta/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA