aaa
    Jag har gått ut 9:an och ska börja på gymnasiet efter sommarlovet. Jag kom in på ett gymnasiet som jag inte ville komma in på, jag sökte dit för att kunna veta att jag kommer i på gymnasium för de andra gymnasier jag ville komma in på var tveksamt att jag skulle komma in. Nu är är det möjligt att byta skola och program innan jag ens börjat på den? Om jag nu går där och inte trivs (1-2 månader) finns det då en möjlighet att byta skola och program? eller måste jag gå ut 1:an och få gå om på den nya gymnasium?

    Tack i förhand, tacksam för ett snabbt svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Kom du in på ditt första alternativ på gymnasiet?

    Byta gymnasieutbildning kan man "i mån av plats": dvs du är beroende av om lediga platser finns på den utbildningen dit du vill byta.
    Om det inte finns lediga platser, kan du inte byta.

    Dina rättigheter begränsas till att
    1. kunna gå den utbildning på gymnasiet där du är Antagen
    2. kunna söka om till åk1 nästa år (upprepa hela antagningsprocessen) och då konkurrerar du med dina "gamla betyg" från åk9 igen.

    Med vänlig hälsning
    Mikael