Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jennie,
    möjlighet att byta utbildningsort när man läser på ett högskoleprogram beror på... Om ingen ledig plats uppstår, kan inte lärosätet ta in nya studerande.
    Om någon ledig plats uppstår, kan det bli konkurrens om den platsen - om flera vill komma in från andra orter.
    Det går därför inte att ge ett generellt svar på din fråga, tyvärr.
    Vår erfarenhet är att det sker rätt sällan avhopp från sjuksköterskeprogrammen. Det är därför inte speciellt sannolikt att många lediga platser uppstår efter första året... men som alla prognoser, är det osäkert.
    Rekommendationen är att vara beredd att läsa hela utbildningen p det lärosäte där man kom in. För att det kan mycket väl bli så att bytet ej blir möjligt, tyvärr.

    Vänligen
    Julia syv