Emma

    Om man läser steg 1/A av en kurs, måste man läsa 2/B och 3/C på samma högskola eller kan man byta till ett annat? Tillgodoräknar man sig kursen isåfall? Hur stora brukar chanserna vara att högskolor låter en läsa fortsättningskurser hos dem när man läst grundkursen på ett annat lärosäte?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    om du vill samla in dina kurser i en examen, sen - då rekommenderas att läsa kurser inom samma ämne på samma lärosäte; detta för att inte riskera att kurserna "överlappar" varandra och ska därför inte alla tas in i en examen (högskolepoängen kan i så fall kanske inte riktigt räcka). Men det kan också i vissa fall gå bra, om kurserna ej överlappar varandra. Ta upp den frågan med studievägledare på det aktuella lärosäte är mitt råd.

    Vänligen
    Julia