Viola
    Kan man byta ifrån Sjöfart maskin till Samhäll Eller Naturbruk om det finns platser eller blir det svårt?

    Hej, jag går nu första terminen på Sjöfartmaskin och jag vill byta linje och skola, är det för sent? Jag vill INTE gå om ett år och är helt okej med att läsa ikapp kurser som jag kanske evt. har missat efter som det skiljer sig såpas mycket mellan linjerna
    • : det är nästan samma grundkurser bara extra kurser med ex, maskintjänst och verkstad vilket inte finns på Samhällslinjen. Men går det att läsa ikapp ex. en historia eller samhällskurs på en termin? Vill inte gå om ett år.
    • Mikael : jag har nu har jag skrivit svar till dig - se nedan. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Viola,

    möjlighet att byta beror på

    1. om ledig plats finns

    och

    2. i så fall /om ledig plats finns/ - blir det Rektors beslut (det är rektor på den Mottagande skola som har rätt att besluta att ta in en ny elev eller att inte göra det).

    Att kurserna är lika eller identiska - ja, det är bra... men om ingen plats finns, så kan man inte byta. Och även om plats finns, kan rektor säga Nej, vi tar inte in. Detta pga rektor kanske har lovat sina lärare att nu är det "stopp" och vi tar hand om de elever vi redan har; för varje ny elev blir det mer att göra, att ta hand om ännu en elev; fler prov att rätta; fler frågor att besvara... och lärarna och övrig skolpersonal känner många ggr att "bristningsgränsen" är nära, att de orkar inte jobba mer.
    Att du inte vill gå om ett år - förstår jag, men det kan tyvärr visa sig att du inte har ngt. val utan måste gå om ett år, om du ej vill fortsätta läsa alla 3 år på ditt nuvarande program.

    Sedan är det inte omöjligt att byta efter åk1 innan åk2. Många byter just då. Detta pga man får då betyg i åk1 på sin nuvarande utbildning och tar med sig de betygen till sin nya utbildning. Att det inte exakt samma kurser som de läste på den nya skolan behöver inte alltid spela så stor roll. Rektor kan besluta om att eleven får läsa enligt Individuellt anpassat program. Ditt examensbevis kommer i så fall vara lite annorlunda, men ändå giltigt och ger rätt att söka till eftergymnasiala utbildningar.

    Varför det är många ggr lättare att byta efter åk1 - innan åk2? Jo, för att flera platser "befiras" då eleverna "hoppar av" ... + att det är lättare för lärare att du ska börja nya kurser samtidigt som de andra eleverna, än att du behöver handledas för att kunna läsa ikapp.
    Det är bra att du är beredd att läsa ikapp, men det blir tyvärr inte ditt beslut; utan det är rektor på den "mottagande" skolan som fattar beslutet.

    Kontakta alla de skolorna dit du vill byta. Du kan ha tur och ska kanske kunna byta snabbt. Eller så får du svar från samtliga att möjlighet finns ej att byta nu, utan "återkom i maj-juni" när du får dina betyg i åk1. I så fall bör du försöka ha högt närvaro och så höga betyg du kan få i alla dina kurser i åk1; detta för att öka dina chanser att få byta skola. Rektorerna och sYV-ar vill allt som oftast se både betygen och även närvarorapporter.

    Hälsningar och lycka till!

    Mikael SYV