Vendela

    Jag ångrade mitt gymnasieval, så jag bytte från Sam beteende till Vård och omsorg. Jag började nu i år, så hade hunnit gå ca 2 veckor på Sam. Nu tror jag att jag har gjort mitt livs största misstag. Innan jag gjorde mitt gymnasieval i våras var jag säker på att jag ville gå ekonomi men jag trodde inte att jag skulle klara matten, så jag valde bort det. Nu ångrar jag det så mycket. Jag hade egentligen velat byta till ekonomi men programmet är fullt på min skola. Jag bytte till Vård eftersom jag tänkte att då får jag en utbildning som undersköterska, och kan vara det tills jag kommit på vad jag vill bli. Men jag är inte ens säker på att jag vill jobba inom vården. Jag kan inte precis byta tillbaka till mitt gamla program nu när jag skrivit på papperna. Kommer jag behöva jobba inom vården för alltid nu? Jag kanske vill jobba administrativt och på kontor, alltså kanske mer passande om jag skulle gått ekonomi, för nu i efterhand förstår jag att matten inte är mycket svårare än den jag har nu är. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag skäms alldeles för mycket för att försöka byta tillbaka eller till ekonomi, men blir det svårt för mig att plugga vidare till något utanför vården om min grund är på vård och omsorgsprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    på yrkesprogrammen, bl.a VO läser man endast matematik 1a och inte mer matte (i alla fall är det inte olbigatoriskt, utan valbart att läsa matte 2a och 3b och 4...).
    På samhällsvet.programmet läser man som obligatoriska kurser matematik 1b och sedan 2b.

    På inriktningen Juridik på EK läser man samma kurser som på samhällsvet.programmet (vad gäller matten), alltså 1b och 2b men på inriktningen Ekonomi läser man även matematik 3b.
    Så, det blir - på sikt - mer matte om du skulle byta till SA eller till EK, än du kommer läsa på VO.

    Det är bra att lära sig ett yrke tidigt i livet, då har man bra Grund att stå på. Som undersköterska kan man även jobba "extra" eller som sommarjobb - behöver inte vara heltidsjobb i många år. I många yrken är det ett stort Plus om man har kunskaper inom vård/medicin - för att akuta sjukdomsfall och olyckor kan ju, tyvärr, hända när som och var som.

    En väg att gå är att du gör ditt bästa på VO nu och försöker få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt, och samtidgit under ansökningsperioden (eller under omval) söker till ett nytt program, t.ex till EK eller till SA eller till vilket annat program du vill. Om du blir antagen till ett nytt program, kan du då bestämma om du stannar på VO eller börjar i år1 på ett annat program. Det är helt ofarligt att göra på det sättet, för att du förlorar ju inget på det. Du får kunskaper och förhoppningsvis även bra betyg från årskurs 1, du ska kunna läsa vidare på VO även om du får erbjudande att börja på ett nytt program nästa höst. :)
    Så, jag skulle råda dig stanna på VO och göra ditt bästa, men om det finns ledig plats på ett annat program och rektorn tar in dig - så är det inte förbjudet att byta nu... det finns exempel på att eleverna byter under hela september (mindre sannolikt att byta efter 15 sept då många gymnasieskolor sätter det datumet som gräns när de slutar ta in nya elever i år1).