Hejsan

    Kan man byta linje efter första terminen till en linje man inte sökt till?

    • Elev :

      Hej,

      Om du vill byta program på Gymnasiet efterslutdatum inför antagning, är det upp till rektorn att bestämma.

      Om en elev gått på ett program men vill byta inriktning brukar det vara möjligt att byta inriktning om första året vart gemensamt basår.

      I fråga om utbyte av program är detta möjligt. Men om rektorn beslutar om det kommer du sannolikt börja läsa från årskurs 1, detta eftersom/Om du bedöms inte ha fullgjort de ämnen som ska läsa i årskurs 1.

      OBS dock att det bra att argumentera för, varför du vill byta till ett annat program och vad är det som gör att du inte kommer byta till ett annat program efter att du har bytt program. Jag rekommenderar att du främst läser lite mer info om varje program  så att du själv kan vara säker på att du valt

      Obs att jag ej är SYV utan svarat utifrån mina erfarenheter

    • Vägledare : Jag håller inte med Maliks kommentar. Det är i o f s inte förbjudet för rektor att ta in... men i praktiken händer det nästan aldrig att en elev efter en termin kan komma in på termin 2 på ett program på gymnasiet som hen ej läst termin 1 på. I 99.99% av fallen kommer rektorn att svara Nej, det är inte möjligt; detta pga eleven har missat en hel termin och det är svårt för skolan & för eleven att se till att hen läser ikapp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Det handlar (i den situationen som du beskriver i din fråga) inte om att eleven sökt eller inte sökt till ett visst gymnasieprogram, utan att eleven missade hälften av kurserna som läses på det "andra" programmet.
    Att läsa ikapp är svårt, och rektorerna på gymnasiet måste i första hand tänka på de elever som började läsa i början av läsåret, och även på lärarnas arbetsbelastning. Därför är det mer eller mindre meningslöst att på skolorna fråga om de har ledig plats, för att även om det finns ledig plats, så kan man i bästa fall byta skola från samma program som man läste termin 1 på en annan skola.
    Inte ens det alternativet (att byta skola från Samma program) är lätt att göra; detta för att lärarna inte följde eleven under första halvan av kurserna och det blir jobbigt för lärarna och de befintliga elever på den nya skolan att ta in en ny elev i en klass (den nya eleven känner inte till de rutiner som finns på skolan och introducera honom/henne skulle kräva tid och insatser som det ofta inte finns resurser till - tyvärr).
    Som regel  kan eleverna byta skola och program under ett par-tre veckor (eller högst under första månaden), men inte ens det kan garanteras.
    Om en elev som läst halva "ettan" vill läsa ett annat program, rekommenderar vi att hen söker till det nya programmet till år1 till nästa läsår. Vi rekommenderar också att eleven stannar i skolan och gör sitt bästa under återstående tiden av det aktuella läsåret; detta pga eleven kan ändra sig och kanske vill fortsätta på sin nuvarande utbildning, men i vilket fall är det bättre att gå i skola och få mer kunskap och mer studievana. Ett annat bra alternativ är att om eleven kan få jobb och i så fall byta från studier till att jobba, samtidigt som hen söker till nästa läsår.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    ANNA
    P.S: det är inte förbjudet att du ställer din fråga till enskilda skolorna, men det är "mer eller mindre meningslöst". Jag blir extremt förvånad om ngn gymnasieskola tar in dig på ett nytt program i mitten av läsåret.