David

    Jag läser mitt första år av Ekonomi-Ekonomi på Globala Gymnasiet, och i juni slutar min första gymnasietermin. Min grundskolemerit är 272,5. Jag funderar på att byta skola, samt till Ekonomi-Juridik. Under augusti sä läste jag Ekonomi-Juridik, men jag bytte drastiskt till Globala Gymnasiet av särskilda skäl. Globala hade bara Ekonomi-Ekonomi, och det fick duga.

    Ekonomi-Juridik intresserar mig fortfarande extremt mycket; så mycket att varje månad spenderad på Ekonomi-Ekonomi känns slösad. Den extra matten låter inte heller skitkul.

    Jag hade först som plan att även byta från Globala, för att läsa Ekononomi-Juridik igen på en annan skola. Klassen var dock värd att stanna för. Den var mer eller mindre skolans enda kvalité, men har numera bytts ut, och är inte lika speciell för mig längre. Jag är missnöjd i det stora hela.

    • Vore det alltså möjligt att byta skola, samt linje från Ekonomi-Ekonomi till Ekonomi-Juridik?

    • Isåfall, när vore den optimala tiden för bytet? Vid början av tvåan eller inför den?

    • Hade jag behövt läsa ikapp i några ämnen, och isåfall, vilka?

    All hjälp är uppskattad. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    jag vill ge dig råd att lägga in ansökan via gymnasieantagningen, upprepa, alltså sökprocessen när du sökte till år1 under förra läsåret. Du kommer konkurrera om plats på gymnasiet på nytt - du konkurrerar med dina grundskolebetyg. Om du kommer in i år1 på ekonomiprogrammet på en gymnasieskola som erbjuder Ekonomi/juridik och uppvisar godkända betyg från årskurs 1 på EK, borde du bli uppflyttad till år 2.
    InriktningskursernaEK läses från årskurs 2. Vad eleverna på EK/ekonomi och EK/juridik läser under årskurs 1 brukar vara samma kurser. Små skillnader mellan olika skolor (i frågan om vilka kurser som läses i år1 på EK) kan givetvis förekomma men på det stora hela är det samma kurser som läses.
    Du kan göra ansökan under val- eller under omvalsperioden. Kontakta gymnasieantagningen i din del av Sverige för att få inloggningsuppgifter för att kunna göra ansökan. Missa inte göra ansökan senast sista dag i Omvalsperioden, men du kan gott lägga in din ansökan tidigare (så är det sedan gjort och du behöver inte vara orolig för att missa göra ansökan).
    Att du gör ansökan via gymnasieantagningen har inga nackdelar. Du kan samtidigt också försöka byta skola på sommaren (mellan årskurs 1 och 2) och du kan också ändra dig och stanna kvar på din skola. Så, varför inte göra ansökan via gymnasieantagningen när det inte finns några nackdelar för dig att göra det (och en stor fördel finns - nämligen den att ingen kan neka dig gå en utbildning som du kom in i genom konkurrens; däremot har du inte rätt att byta på något annat sätt... det kan gå men finns ingen garanti på att det ska gå vägen).
    ****
    Att byta gymnasieskola mitt i läsåret brukar inte gå. När du får dina betyg från år1 kan du undersöka på vilka gymnasieskolor med rätt för dig utbildning som ledig plats finns i år2 inför Höstterminen 2023, men även om ledig plats finns är det inte garanterat att du blir antagen till år2; för det första, så kan flera elever vilja byta in sig i samma skola och samma utbildning; och för det andra, så behöver inte rektorn ta in en elev på annat sätt än genom gymnasieantagningen (när eleven konkurrerar om plats med sina grundskolebetyg).
    Om ledig plats finns på en skola dit du vill byta, så brukar rektorn kalla eleven till ett samtal (efter det att hen tittat på elevens närvaro på den gamla skolan + på elevens betyg).
    EK/juridik erbjuds i Stockholm på följande skolorna: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?EK-jur
    Allmänt gäller: det är inte så stor skillnad på inriktningar på ekonomiprogrammet. Det finns en stor skillnad - matematik 3, som läses på inriktningen Ekonomi som obligatorisk kurs och på inriktningen Juridik som valbar kurs. Du får gärna kika i programplanen för EK: du finner den planen på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf - längst ner till vänster ser du ett stycke INRIKTNINGAR: och det är 300poäng (totalt på gymnasiet läser man 2500poäng, så 300 av dem är en ganska liten del). Men så kan man också säga att ännu 100poäng (gymnasiearbete) kommer ha en viss "inriktning" för att du väljer temat utifrån vad du läser på gymnasiet, så vi kan säga att det är 400poäng som skiljer inriktningarna åt, men det är fortfarande mindre än en femte del av programmet och resterande är exakt samma för båda inriktningar. Det är samma gymnasiegemensamma och programgemensamma kurser man läser på båda inriktningar. Och vilka valbara kurser som en viss gymnasieskola erbjuder inom programfördjupning och individuellt val beror snarare på vilka behörigheter som lärare har  som jobbar på skolan och inte i första hand på vilken inriktning man läser.
    Du kan därför tänka över val av utbildning på gymnasiet och du behöver inte söka till just Ekonomi-juridik till nästa läsår. Men det är du som bestämmer. Vill man bli jurist i framtiden, så krävs inte att man läst juridik på gymnasiet (men det skadar givetvis inte om man har gjort det). Särskild behörighet till juristprogrammet på universiteten i Sverige är Samhällskunskap 1b och Historia 1b och de kurser läser eleverna på många olika gymnasieprogram.

    Studie- och yrkesvägledare