Linn
    Hej!
    Jag började i höstas teknik linjen årskurs 1 på gymnasiet. Jag känner nu att jag inte är så intresserad av ämnet teknik. Om jag hade haft chansen hade jag jättegärna bytt till antingen natur med inrikting naturvetenskap eller naturvetenskap inriktning samhälle. Jag bor även i Stockholm, vilket har många gymnasieskolor så det borde finnas någon klass som har plats för mig? Men min fråga är om det går att byta eller inte. Jag har haft dessa kurser i höst terminen, matte 1c, historia 1a, svenska 1, engelska 1, teknik 1, idrott och hälsa 1 och denna termin har jag bara religon och matte 2c som bytt ut historia och matte 1c. Jag har hört att man i natur tex har moderna språk och kemi i ettan. Är det så eller var det bara på den enstaka skolan? För då har jag missat det och skulle det isåfall gå att gå på en prövning? Om det går att byta linje måste jag göra det så fort som möjligt eller skulle jag kunna byta i 2an? Jag vill tillägga att jag inte är intresserad av att gå om ett år, då stannar jag hellre på den linje jag går i nu.
    Ber om ursäkt för så många frågor :)
    Mvh Li

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Li,
    jag tror inte du ska få byta nu, utan kanske (om du har tur) under sommaren, inför årskurs 2, men jag kan inte lova att så blir fallet. Saken är den att på NA läser eleverna oftast kurserna Biologi 1 och Moderna språk redan i årskurs 1.
    Att hitta en gymnasieskola där eleverna på NA inte läste biologi och moderna språk i årskurs 1 och som dessutom har en ledig plats och som även vill ta in dig på sin skola (för att det är frivilligt för skolan att ta in en elev om eleven inte sökte via gymnasieantagningen)  kan bli svårt. Men du får gärna försöka. Att göra förfrågningar nu kan du givetvis göra men jag tror inte ngn skola tar in mitt i läsåret... utan det är i så fall när du fått betygen från årskurs 1, som du kan kontakta de skolorna dit du vill byta.
    Jag har annars ett annat förslag: att du söker till NA på de skolorna i Sthlm som erbjuder inriktning "samhälle" och du söker via gymnasieantagningen (till år1) samtidigt som du även försöker byta skola och hoppa in direkt i år2.
    Tanken här är att rektorn kan fatta beslut om individuellt anpassat program och då kan du slippa läsa både biologi och moderna språk. Utan kurser i biologi blir du inte behörig till de utbildningar på högskolenivå som kräver biologi, t.ex läkarprogrammet men du kan bli behörig till civilingenjörs- och högskoleingengörsprogrammen (de kräver fysik2, kemi1 och matte 4).
    Vår erfarenhet är att det har hänt att eleverna som kom in i år1 genom konkurrens, via gymnasieantagningen men kunde uppvisa godkända betyg från år1, uppflyttas till år 2 och genom Beslut om individuellt anpassat program kan de ändå kunna uppnå kraven för examensbevis.

    Om utbildningen NA/samhälle var god läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/naturvetenskap-och-samhaelle
    Lista på skolor som i Sthlm erbjuder NA-inriktning "sam": se gymnasieguiden.se/gymnasium?Na-sam

    Liselotte