Doria

    Hej! Jag går natur-natur år 2. Jag har betyg i ma2c,3c,3c,fysik1, biologi 1, kemi1, sv1, sv2, en5, en6, hi1b, religion1, Sam 1b och moderna språk 3 och 4. Frågan är; till vilken linje kan jag byta till i trean och få examen om jag inte vill plugga ma4c, fysik2 och kemi 2? Vilken linje är nära och rimlig att plugga i trean? Tack på för hand! Doria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Doria!
    närmast är NA/inriktning natur-och-samhälle - i den utbildningen är de kurser som du skriver om att du inte vill läsa, valbara, ej obligatoriska. Det är alltså samma Program som du läser nu, men den andra Inriktningen på programmet. Läs gärna information om den inriktningen på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/naturvetenskap-och-samhälle

    Ett annat Program som är närmast är nog Teknikprogrammet (endast på inriktningen Teknikvetenskap som kemi2, fysik2 och matte4 är obligatoriska kurser); på andra inriktningar i TE är det frivilligt att läsa de kurserna.

    Enklast och mer realistiskt är det om du försöker på din egen skola (tillsammans med SYV) ändra inriktning på ditt nuvarande program så att du tar examen från inriktningen NA-samhälle. Du behöver i så fall få betygen i kurserna Geografi 1 och Samhällskunskap 2, se Programplan för NA: programplan/Programplan_NA.pdf Samtliga inriktningskurserna är på gymnasiet Obligatoriska. Problemet kan uppstå om du ej ska under år3 kunna läsa Geografi 1 och/eller Samhällskunskap 2, t.ex pga schema-krock. Och tyvärr kan inte rektor fatta beslut om individuellt anpassat program efter det att eleven gick ut år2 (prata snarast med SYV-en på din skola som kan ta frågan till rektorn - kanske kan rektor fatta beslut om individ.anpassat program och kan i så fall byta ut kurserna i Geografi 1 och/eller Samhällskunskap 2 mot andra kurser)? Jag kan inte lova att det lyckas men det är värt att försöka. Ta snarast kontakt med SYV-en på din skola, är mitt råd. Lycka till!