seort70

    Hej, kan man vi byta ut Ma3b mot en annan kurs och att eleven utifrån nuläget (i studieplanen) kommer att nå en gymnasieexamen om ändringen görs. Detta gäller för elever som fått F i matte1b. Hur reglerna gäller ang detta? Exempel: Pelle har F i Ma 1b (och erbjuds/gör prövning) men har godkända betyg i övriga kurser alternativt max 200 p F i och då inte i kurserna Sv1 och Eng 5. Pelle läser EKEKO (inriktning Redovisning). Pelle har Uppmärksammande/F-varning i Ma2b. I detta fall tänker vi att IAP (med att eleven läser Retorik istället för Ma3b) är lämpligt utifrån måluppfyllelsen och gymnasieexamen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    godkänt betyg i matematik 1 (1a, 1b eller 1c) måste ingå i elevens examensbevis. Har man inte godkänt betyg i någon av mattekurserna på nivå1 uppfyller man inte kraven för examensbevis från gymnasiet (och inte heller från komvux). Alltså, godkänt betyg i någon av kurserna i matematik på nivå 1 är ett måste för att uppfylla kraven för examensbevis. I matematik2 och3 kan eleven ha F som ingår i elevens examensbevis. Men skolan gör eleven en ganska stor "o-tjänst" om hen går ut gymnasiet med flera F i sitt examensbevis. Kurserna i examensbeviset är "inlåsta"; vill eleven senare höja sitt meritvärde är hen tvungen att höja betygen just i samma kurser som ingår i examensbevis (även om F-kurserna inte krävs för särskild behörighet).
    Oavsett matte 2 eller 3 eller beslut om individuellt anpassat program så måste eleven ha godkänt i matte1. I annat fall kommer eleven gå ut gymnasiet med ett studiebevis och det kanske är en ganska stor fördel för eleven för att hen kan i så fall senare ta ut examen på komvux utan matte 2 och 3.

    Pelle, i ditt exempel måste få godkänt i matematik 1 innan årskurs 3 på gymnasiet är slut.
    Individuellt anpassat program är inte tänkt att användas i den situationen. IAP används om eleven byter program och syftet är att eleven inte ska behöva läsa ett "extra" läsår på gymnasiet.
    Min uppfattning är att i fall eleven fick icke-godkänt betyg i matematik 1b så är EK fel utbildning för den eleven. Hen vinner på att i stället för att börja år 3, "hoppa in" i år 2 på ett annat program (till hösten) - ett program som innehåller mindre matematik och i detta fallet använder man IAP för att eleven ska på två år på det nya programmet kunna uppfylla kraven för examensbevis.
    Sammanfattning
    Jag tycker det är fel att i detta fallet tänka på IAP. Du får gärna fråga skolverket. Skulle det granskas, så skulle det inte godkännas (alltså IAP är i detta fallet, enligt min uppfattning, ej befogat.
    Mitt förslag: om inte eleven vill byta program, titta på möjligheten att ge eleven möjlighet att läsa inriktningskurserna på inriktningen Juridik (vilka inriktningskurserna är kan man se i programplanen för EK här>>), i så fall kan eleven få examensbevis från inriktningen Juridik och med F i matematik 2b i examensbeviset. Men godkänt betyg på nivå 1 i matte måste eleven ha. I annat fall uppfyller hen ej kraven för examen.

    Studie- och yrkesvägledare