Einar
    Hej
    Jag går i årskurs 7 och undrar om det är möjligt att byta från ett modernt språk till ett annat.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Einar,
    svar på din fråga beror på om din skola har en behörig lärare i ett annat modernt språk.
    Om det inte finns en lärare i ett annat språk, då blir det svårt att byta. Kanske kan du läsa just modernt språk på en annan skola - det kan finnas överenskommelser olika skolor emellan.
    Dina vårdnadshavare bör godkänna byte av kurser (du är inte myndig).
    Fördelen med att läsa SAMMA MODERNT SPRÅK från åk6 och vidare /inte byta/ är att du i så fall kommer som första kurs på gymnasiet läsa Moderna språk3 och som andra kurs - Moderna språk4, och de två kurser ger tillsammans max antal meritpoäng, vilket är väldigt fördelaktigt när man konkurrerar om en plats på högskola. Se info- om Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om du skulle behöva extra förstärkning i svenska och/eller engelska - kan man byta ett modernt språk mot extra svenska eller extra engelska. Den bedömning görs av dina lärare i samråd med dina vårdnadshavare /föräldrar/.

    Önskar dig lycka till med dina studier!
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Vi har 3 olika moderna språk på vår skola. Men om jag bytte, skulle jag då få gå med de andra 7:orna eller få börja om och gå med årskurs 6?
    • Liselotte : Om du är nybörjare /inte har förkunskaper i det andra språket, som du vill börja läsa/ är det svårt att hoppa in i en grupp med elever som redan har läst i 1,5 år och kan så mycket mer än du i det aktuella språket. Det brukar vara så i liknande fall att eleven börjar med ett nytt språk från åk8 med andra elever som också börjar samtidigt med dig. Och i fall du får ett godkänt betyg från vårterminen i åk9 i det språket, som du börjar läsa i åk8, läser du Moderna språk 2 - som första gymnasiekurs. Prata med Studie- & yrkesvägledare och/eller med språklärare på din skola för att få reda på vad som gäller på just din skola. *L* :-)
    • : Kan jag läsa moderna språk 3 och moderna språk4 på gymnasiet om jag byter och går med dem andra 7:orna? Då vore väl jag fortfarande ha samma möjligheter som dem på gymnasiet?
    • Anna : Jag skriver svar till dig nu, kommer inom kort. *L* :-)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Einar,
    för att kunna läsa Moderna språk 3, måste man ha kunskaper i Moderna språk 2.
    Hur man skaffar sig de kunskaperna är olika. Man kanske bara KAN SPRÅKET /genom att man pratar det hemma med sina föräldrar eller om man har rest mycket till det aktuella landet eller om man skaffade sig kunskaper genom självstudier eller om man läste kurser på skolan eller på ett Studieförbund, kvällskurs/ och då kan man göra Prövning på Prövningsenheten och få betyg. Får man godkänt betyg i Moderna språk 2, är man behörig att läsa Moderna språk 3.
    Undervisning i grundskolan i Moderna språk är upplagt på det viset att man läser Moderna språk 1 under åk6 och 7; sedan Moderna språk2 - under åk 8 och 9. I fall man får minst E i moderna språk från vårterminen i åk9 kan man på gymnasiet börja med samma språk, steg 3.
    Betyg i Moderna språk i grundskolan är bra att ha även av en annan anledning, nämligen den att just Moderna språk kan bli "det 17-de betyget" som man lägger till de andra 16 bästa betyg från grundskolan, och man får med det EXTRA Mtv /meritvärde/ vilket höjer konkurrenskraft i grundskolebetygen.
    Det är, helt enkelt, lättare att komma in på gymnasiet om man har godkänt betyg i Moderna språk.

    Om du byter språk och uppnår kunskapskraven i steg 2 innan du slutar grundskolan, är du behörig att läsa steg 3 som första kurs på gymnasiet.
    Om du uppnår bara steg 1 på grundskolan, då läser du Moderna språk2 som första gymnasiekurs. Du kan sedan under åk2 och 3 på gymnasiet läsa steg 3 och 4 (under förutsättningen att just den gymnasieskola kan erbjuda undervisning i just det Moderna språket som du vill läsa - alla skolor har inte behöriga lärare i alla språk).

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga nu. Återkom om ngt. fattas eller är oklart i min förklaring. Jag skall då försöka förklara bättre. :-)*L*
    Mvh ANNA SYV