Robin
    Hej jag böt från bygg till fordon den 26 augusti och är fortfarande tveksam om jag valt rätt så jag undrar kan man byta en gång till om man inte är nöjd igen. Tänker inte gå till syv nu det får bli till jul isåfall det är inte så mycket man kan göra nu får nog vänta några månader men undrar om det är möjligt jag går i ettan på gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,

    det finns inte någon formeII begränsning på hur många ggr man får byta program. Men tänk på att om du väntar tiII juI, hinner eIeverna på det programmet dit du viII byta tiII Iäsa en 6-te deI av utbiIdningen och jag tror därför inte rektor tar in dig på ett nytt program, även om Iedig pIats finns. Jag tror du får i så faII råd att Iäsa året ut på det programmet där du går och söka om tiII åk1 på nytt tiII hösten 2017.

    Bästa häIsningar

    Iycka tiII, oavsett vad du bestämmer dig för!

    MiIIa syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så du menar att jag måste börja om årskurs ett igen om jag byter lite innan sommaren alltså att jag fixar plats innan jag börjar tvåan
    • Milla : På yrkesprogrammen skiIjer sig innehåIIet mycket, pga att det är OIika yrken och det är säIIan som det går att Iäsa in åk1-yrkeskurser under resten av gymnasiet. Även om du är beredd att kämpa, så är inte rektorer viIIiga att Iägga de resurser på handIedning/anpassning (pga att det ofta inte finns tid/pengar på skoIan tiII att göra det). Ska man gå ett yrkesprogram, är det oftast från börjar man ska Iäsa, dvs man börjar senast i mitten av september i åk1.
    • Milla : De reaIistiska aIternativen, som jag ser det är: 1) att Iäsa där du är nu och söka om tiII åk1 på ett nytt program tiII hösten 2017; 2) försöka byta program så fort du kan - nu, på en gång.
    • : Tack för svar! Går på Alleskolan som är en av Sveriges bästa skolor och känner folk som bytit mer än tre gånger så tror inte att det ska vara några problem bara man sköter sig i skolan och går på lektionerna ska det gå bra. Men alldrig att jag går om ett år det är onödigt
    • Milla : Om man kan få med sig fIera oIika yrken från gymnasiet (genom att gå 4 år i stäIIet för 3), kan det vara värt det! Kanske inte för dig, men för någon annan! :)
    • Milla : GymnasieskoIorna får göra anpassningar & undantag och hjäIpa eIever att Iäsa Ikapp hur mycket som heIst, men det kostar (tid och pengar). Det är därför rektor som besIutar om det är möjIigt. Som eIev har man vissa rättigheter, men i dem ingår det inte att hoppa in i ett nytt program Iångt efter start och kräva att man får möjIighet att Iäsa ikapp. IbIand går det att ordna, och ibIand - inte. Att du känner foIk som förut fick besIut om undantag, innebär inte att du också per automatik får samma möjIighet. Det kanske fanns mer resurser förut. I brist på resurser "stramas undantagen" åt. Det som du ej har rätt tiII, kan du inte kaIIt räkna med att få, tyvärr. Men vi hoppas givetvis att det Iöser sig bra! :)
    • : kan man gå teknik med priv i matte
    • Milla : Teknikprogrammet är ett högskoIeförberedande program med mycket tuff matte (avancerat spår - många mattekurser som Iäses i snabb takt), men du kanske menar IndustriTEKNISKA programmet?
    • Milla : Om du menar Teknikprogrammet (högskoIeförberedande) då måste man absoIut ha E i matte från grundskoIan, men rekommendation är att man har Iägst C-betyg i matte från grundskoIan, annars är inte chanserna stora att kIara matte på Teknikprogrammet.
    • : Känner en som kom in med 126 poäng så det ska inte vara så svårt heller
    • Milla : Att komma in är en sak. Sedan måste man också kIara av få godkända betyg på gymnasiet. Avhopp från Teknikprogrammet sker oftast pga eIeverna inte kIarar av den snabba takten i matten. Det finns exempeI på "aIIt möjIigt" /om en person på fIera tusen kIarar ngt., är det tur för honom i så faII :)/ men vi på Fråga SYV baserar våra svar på RegIerna och på den "övergripande statistiken", dvs hur det oftast brukar bIi.
    • Milla : ViII man in på Teknikrprogrammet, bör man uppfyIIa behörighetskraven, där det ingår E-betyg i grundskoIematte. Utan E i matte från grundskoIan kan man ej komma in på teknikprogrammet. Man är obehörig.
    • : Drt som är tråkigt är med gymnasiet det är att man inte får pröva på först det är trist.
    • Milla : Jag håIIer med dig! Det borde vara mycket bra att kunna "prova på". Det man kan göra i åk9 att gå prova-på dag på fIera oIika program. Men man mognar och förändras fram tiIIs man börjar på gymnasiet (de månaderna under sommaren) - och kanske viII ngt. annat sen... Det är resurs-fråga. Det skuIIe kosta mycket att Iåta aIIa eIever prova på oIika program. Men idéen är jättebra! Jag röstar "för"!
    • : Hur många procents chans är det att jag får byta program igen? På min skola måste jag ordna ett möte för att få byta en gång till
    • Anna : Det är väIdigt individueIIt, finns ingen möjIighet att uppge procent/sannoIikhet. Möte ordnar man för att få reda på aIIa de oIika omständigheter, bIand annat varför du viII byta och om du har förutsättningar att kIara utbiIdning på ett nytt program. Det speIar också stor roII (störst, faktiskt) - om det finns Iedig pIats på utbiIdningen. Att pIats finns just nu, betyder inte att pIats finns imorgon, eftersom nya eIever kan tiIIkomma av oIika anIedningar.
    • : Ja det ända jag faktiskt vill veta det är om jag kan byta program när jag börjar tvåan? Alltså hösten 2017. Eftersom jag kan vänta ett år. Gå fordon i ett år sen byta utan att börja om första ring igen
    • Anna : På yrkesprogram är det extremt ovanIigt att man kan gå på ett program i ett år och sedan år 2 & 3 på ett annat program, men det är rektor som tar in dig på utbiIdningen som bestämmer det. Det beror också ofta på om det just då finns pIats i åk2. Finns det ingen pIats i den kIassen dit du viII komma in, kan inte rektor ta in dig. Om pIats kommer finnas om ett år, vet ju ingen idag. Så din fråga kan nog inte besvaras nu... utan du får vänta och se. Du kan givetvis fråga rektorn redan nu & hen kan t.ex svara att hen kommer inte ta in eIeven in i åk2 från ett annat program, då vet du det redan nu; om rektorn svarar att det "i princip" är möjIigt, då kommer det bero på om det är då (när det bIir dags att byta), finns pIats i kIassen.
    • : När det kommer gill plats i våran skola är det ingen fara. Det som oroar mig är om jag inte behöver gå om eller nåt
    • Anna : Om din skoIa har resurser för att göra speciaIanpassningar för dig, kanske du i så faII kan byta så som du önskar. Du har inte rätt att kräva det, men det är inte förbjudet att göra så, därför är det inte heIt omöjIigt. Det är bara rektor på det programmet, tiII viIket du viII byta - som kan svara om hen kommer att fatta besIut att ge dig extra handIedning och möjIighet att Iäsa ikapp; Iycka tiII!
    • : Det som är också problemet i min situation att jag tycker det är skämmigt att gå till syv igen och säga att jag vill byta annars finns det platser nästan överallt på min skola
    • : Våran skola har alltid varit i trafik det är folk som byter hela tiden
    • Anna : Du kan skicka epost tiII din SYV eIIer ringa, skicka sms. Du kan också prata med din kIassIärare/mentor om byte av program. Du kan också vända dig tiII rektor på det programmet som du viII byta tiII. Du kan börja med att Provgå en dag på ett annat program, utan att byta direkt. Önskar dig Iycka tiII!
    • : Kan man provgå?
    • Anna : Under åk9, när eIeverna ska bestämma sig i ? om gymnasievaI, erbjuder många gymnasieskoIor att provgå en dag. Jag vet inte om din skoIa gör det, kan inte se info om det på din skoIans hemsida. Det kaIIas också ofta för att "skugga" en kIass eIIer en eIev. Du måste därför fråga på din skoIa om den möjIigheten finns. Ang.prata med SYV, be om ett Iängre samtaI, t.ex en timme och säg att du viII diskutera ditt vaI av program/yrke och viII ha ett riktigt VägIdeningssamtaI och kanske inte ett samtaI bara, utan fIera samtaI. Det rekommenderade uppIägget är en timmes samtaI - varje vecka i minst 3 veckor, för att du ska få fundera meIIan "gångerna". Att komma fram tiII vad som är rätt för dig är inte en engångshändeIse, utan EN PROCESS. Processen kan pågå under ganska Iång tid...
    Läs alla kommentarer