Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!
    om ledig plats finns på den utbildningen dit du vill komma in på, och du är behörig, borde du kunna byta. Du kan höra med den skolan dit du vill byta om de har ledig plats.
    Om det handlar om att komma in i år1, så kan det vara så att du måste gå via gymnasieantagningskansliet (i alla fall fram till ett visst datum - olika datum i olika delar av Sverige, då skolorna själva "tar över").
    Om det handlar om att komma in i år2, då kan det också i vissa delar av landet gå via gymnasieantagningskansliet, men i vissa andra - vänder man sig direkt till rektorn på den skolan dit man vill komma in.
    Lycka till!