Armin
    Hej!
    Jag har en fråga. Jag går på Jensen norra i ettan och är intresserad av att byta till östra real men jag har 245p, tror ni att det går att ringa till rektorn på östra real och fråga om det går? eller finns det någon möjlighet att höja sina betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Armin,
    om Östra Real har en ledig plats på det programmet som du vill gå, kan du byta.
    Om du vill byta till samma program som du har gått på en annan skola fram till nu, borde det inte vara några problem med att "komma ikapp" för att det läses ju samma kurser på samma program, även om det är på olika skolor.
    Den viktigaste frågan är - finns det plats eller ej?
    Det är rektor som vet om det finns en ledig plats. Du kan ringa eller maila till rektorn och jag skall hålla tummarna för dig!
    Angående antal poäng, som du har från å k 9, så spelar det just nu ingen roll - för att alla behöriga kommer in om det finns lediga platser. Men om det inte finns någon ledig plats, spelar det ingen roll även om du hade haft alla A-betyg i alla grundskolekurser, skulle du inte kunnat byta för att man kan inte "av-anta" en elev. Om någon blev Antagen till en utbildning, så har man sin plats och ingen kan senare komma med högre betyg och beröva en elev en utbildningsplats. Konkurrensen på betyg gäller fram till Slutgiltig antagning. Sedan kallas elever in från Reserv /om det står några i reserv/.

    Kontakta rektorn och vi får hoppas på det bästa!

    I fall du kan tänka dig byta till någon annan skola också - bra om du kontaktar flera skolor samtidigt och i fall du får ett positivt svar från flera skolor, kan du välja sedan.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&variant=&school_type=&view=list&county=Stockholms+län&municipality_id=18&office_id= kan du enkelt hitta alla gymnasieskolor i Stockholm.

    Lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare