Nasredin
    Hej,
    Jag går på barn och fritidsprogrammet nu, började i augusti, och ska börja i 2an efter sommaren. Och de är inget fel på skolan eller så, saken är att jag inte vill slösa/lägga 3 ÅR på gymnasiet. Så frågan lyder så här: kan jag byta skola (från fria läroverken till exempel praktiska gymnasiet) och börja på den skola fast inte börja om då, utan forsätta på 2an där? Jag går på inriktning fritid och hälsa, och de jag vill söka till är socialt arbete vilket den skolan erbjuder. Så är det möjligt? Anledningen till jag vill byta dit är pga att man kan vara lärling där. Och juste, om jag går klart lärlingsutbildningen under årskurs 2 , kan jag då hoppa av och börja jobba?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag rekommenderar att du lägger in ansökan via gymnasieantagningen och på nytt konkurrerar om gymnasieplats på den skola där du vill läsa nästa år. Det finns inga nackdelar i att göra så, för att du fortsätter annars som vanligt, läsa mot betygen i de kurserna som du läser nu. Sedan, om du via gymnasieantagningen kommer in på en ny skola, till år1, men kan uppvisa godkända betyg från första årskurs på samma program, kommer du bli uppflyttad till år2 på den nya skolan.
    Om du inte går via gymnasieantagningen, blir du utelämnad till slumpen och rektorns goda viljan... alltså slumpen: om ledig plats kommer finnas just då när du vill byta + även då behöver inte rektorn ta in en elev på annat sätt än via gymnasieantagningen. Söker du via gymnasieantagningen, och kommer in - är platsen "din", ingen kan ha någon åsikt om du ska ta antas eller inte, du kom in på skolan genom konkurrens, så blir du antagen. Även då kan du fortfarande tänka om och stanna på din nuvarande skola, du kommer då ha valmöjlighet: påbörja på en ny skola eller stanna på din nuvarande skola.

    Ang.Lärling
    Man vet tyvärr inte säkert hur det kan bli med lärling i "corona"-tider... det kan inte garanteras att kunna läsa på arbetsplatserna som lärlingar gör, när det är "corona". Så, den saken är oklar och beror mycket på hur det går med vaccinationer mm.

    Ang.hoppa av och börja jobba
    I Sverige får man jobba från det att man fyller 13 år. Så, om du får jobb, kan du börja jobba och hoppa av skolan. Att man läst 1 eller 2 år på gymnasiet, kanske inte spelar så stor roll. Även om man har läst 3 år på gymnasiet och fick ut examensbevis med mycket höga betyg, betyder det inte per automatik att man får jobb. Många ggr krävs även eftergymnasiala studier.

    Var vill du jobba?
    Eftersom du går BF, så kan jag gissa mig till att du kanske vill jobba som barnskötare eller elevassistent.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Hej, det är jag som skrev det där, jag glömde mitt lösenord och kunde inte återställa den med hjälp av er länk som jag fick till min Mail för jag kom bara till er hemsida där man kan kolla runt bara, så de fanns inget ställe att skriva nytt lösenord. Kanske borde ni fixa de där? Allafall jag skapade nytt konto. Jag går på BF eftersom jag är intresserad av gym, och jag går i programmet så kan ha möjlighet till att kanske få jobba på gym eller liknande efter gymnasiet MEN det är inte min ”plan”. Utan det är bara en tillsvidare sak, tills jag hittar ett jobb och kan spara och investera i det jag är intresserad av vilket fastigheter, köpa&sälja och hyra. Men tack för svaret, det där med lärling och Corona suger ju totalt. Det tänkte göra istället för att komma in i arbetslivet snabbt är ta en väktarutbildning på 6 veckor och sedan söka jobb, och om de går bra stannar jag kvar på jobbet och hoppar av gymnasiet. Om jag skulle hoppa av då, innan 2an har börjat, skulle jag kunna ansöka till 2an kanske nästa år eller på andra terminen?
    • Valentina : Svar på frågan du ställer: "skulle jag kunna ansöka till 2an kanske nästa år eller på andra terminen?" - gymnasie-år börjar i augusti, man kan inte påbörja läsa år2 på gymnasiet i januari (om det är det du menar med "andra terminen"). Om du hoppar av gymnasiet, kan det inte garanteras att du ska "hoppa in" i år 2 senare: men om ledig plats finns och om du då ännu inte blir för gammal då kan rektorn ta in dig i år2. Med "för gammal" menar jag att från 1 juli det året du blir 20år, ska du läsa på komvux, i stället för gymnasiet. Du måste alltså påbörja läsåret på gymnasiet senast det året du fyller 19 år.
    • Kristoffer :

      Hej Nasreding!
      Tack för att du uppmärksammat problemet med "Glömt lösenord".
      Våra webbutvecklare skall titta på detta nu men du kan maila till [email protected] så kan vi ge dig ett nytt lösenord till din gamla inloggning om du vill.
      Med vänlig hälsning, Kristoffer