Emilia
    Hej, jag går tredje året på gymnasiet nu och skulle vilja byta skola. Är det möjligt och hur kommer det påverka studieplanen med till exempel gymnasiearbete?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia, jag undrar om du vill byta just SKOLA eller även program och/eller inriktning.
    Om du vill läsa samma program och inriktning som du läser nu, är det lättare att byta. Du kontaktar rektor på den utbildningen /skola och program/ där du vill läsa och om det finns plats - hjälper den nya skolan dig.
    I fall du vill även byta program och/eller inriktning - är det svårare pga det är vissa obligatoriska kurser som måste läsas på varje program. Oftast tvingas man gå om ett år minst och ibland börja om från å k 1. Det beror helt på vilka program det handlar om.
    Det måste, hur som helst finnas plats på den utbildningen dit du vill byta. Annars går det inte. Det är rektor som är bäst att fråga ang. lediga platser. I fall det finns lediga platser, får du hjälp - att träffa sYV och försöka göra studieplan som håller. Det går att Individuellt anpassa ett program men det finns vissa begränsningar: beror helt på just din situation - vilka kurser du är godkänd i redan och till vilket program du vill byta. Alla gymnasiegemensamma ämnen måste vara betygsatta och utbildningen måste gå att "spåra tillbaka till ett nationellt program". Rektors beslut gäller men rektor får inte tillåta att gymnasiegemensamma ämnen inte läses och beslut om individuellt anpassat program måste fattas innan utgången av å k 2. Detta innebär att om du vill byta PROGRAM och inte bara skola, måste du gå om mist ett år.
    Om du återkommer med fler uppgifter, kan jag /vi/ ge dig ett bättre svar.
    Allmänt gäller: gymnasieprogram kan man påbörja senast vårterminen det kalenderåret när man fyller 20 år. Från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20, tillhög man Vuxenutbildningen /komvux/.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV