Amanda
    Jag går nu ettan på gymnasiet. Kah läser franska och gillar det inte alls. Dessutom kommer det sänka hela mitt genomsnittsbetyg då jag inte är bra på det. Jag vet att man på SAM måste läsa en språkkurs i minst två år, men min fråga är om det måste vara samma språk båda åren eller kan man byta språk och fortfarande räkna in det i programmet?
    Eller måste jag nu fortsätta med franska?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom det kan se olika ut på olika skolor hur språken ligger rent schemamässigt så har jag svårt att svara på din fråga. På de skolor där språken ligger som block tillsammans och där alla läser språk under en viss tid på dagen bör det inte vara något problem för dig att få byta språk om det finns plats för dig. Men i de skolor där språken ligger på olika tider för olika klasser, olika årskurser kan det vara svårare för dig eftersom du då måste läsa ett nybörjarspråk med ettorna - och dom kanske då läser det på annan tid än du. Prata med din Syv på skolan för att se vad som gäller för just dig. /Lena, Syv