frida
    Hej! Jag undrar lite hur det ligger till om man vill byta studieort.
    Det är ju ofta olika höga antagningspoäng i Sverige vid de olika universiteten för ett visst program, och om vi säger att jag söker in på en högskola som jag med mina betyg precis kommer in på, kan man då byta till en annan ort som man inte skulle kommit in på ifall man söker dit från början? (dvs, som kräver högre betyg)

    för att förtydliga.
    Om jag har 1,5 hp-poäng (hp som i resultat på högskoleprovet), och söker in på en högskola i en ort där det program som jag vill läsa kräver 1,5 i hp-poäng, och kommer in på detta. Kan jag då byta till en annan högskola, tex någon av dem som krävde 1,6 eller 1,7 i hp-poäng, för att jag hellre vill studera i denna stad?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida,
    jag kan förklara hur det brukar fungera med antagning till högskola/universitet, som reglerna ser ut. Undantag kan finnas också. Om det finns alldeles speciella omständigheter kanske kan rektor på högskola/universitet bevilja undantag och ta in dig "förbi kön" men det är extremt ovanligt.
    Det funkar annars så här:
    du kan söka upp till 20 olika högskoleutbildningar samtidigt.
    Sök i första hand den utbildning som du hellre vill läsa och vi säger att du inte kom in på poäng där och då står du i reserv. Du får då reservnummer, precis som alla andra sökande som står i reserv. Om du får reservnummer 3, är chansen stor att du kommer in men om du får nummer 300 i reserv, är chansen obefintlig att du kommer in.
    Vi säger t.ex. att du kom in på ditt andra alternativ och står i reserv på ditt första. Det är fördelaktigt för dig att tacka JA till det alternativet som du kom in på (om det är samma utbildning men i en annan stad) och påbörja den. Till ditt första alternativ kommer folk kallas från reserv till upp till ca en månad efter utbildningsstart. Överintag gör oftast också, dvs det tas in några fler studerande än det egentligen finns platser till - med tanken på eventuella avhopp. Om avhopp blir flera än beräknad, kan de utbildningsansvariga överväga bevilja dig byta från din nuvarande utbildning till den utbildning som du sökte i första hand. För det krävs att avhoppen är flera än beräknat, att ingen kan längre tas in från reserv och att den utbildning som du läser har ungefär samma upplägg som den utbildning som du vill byta till. Ett sådant byte kan komma till stånd tidigast 1,5 efter utbildningsstart och då måste du ha följt undervisning på annan ort under den tiden. Det kan finnas andra studerande som, precis som du, också vill byta. Vem av dem som får byta först, är det svårt att säga - här kan det spela roll vad man hade för Meritvärde och resultat på HP men kanske ännu viktigare att man har under de 1,5 - 2 månader läste de rätta kurserna så att man hoppar in i exakt samma kurser.
    Jag råder dig därför att ta reda på i vilken stad är upplägget mest liknande den, där du helst vill komma in på och söka just dit i andra hand. I första hand bör du definitivt söka ditt favorit alternativ. Det gör ingenting att du har lägre resultat på HP än den som förväntas krävas för att komma in.
    Ang. vilket resultat på HP som kommer att ge plats - så är det ingen som vet. Nästa tillfälle att göra Högskoleprovet är 28 mars, anmälningsperioden är mellan 15 jan och 15 febr 2015. Folk har ännu inte ens anmält sig till provet och vi vet absolut inte vad de kommer att få för resultat och vem som kommer att i första hand söka samma utbildning som du är intresserad av.
    Jag råder dig göra HP ännu en gång. Resultat brukar höjas för varje nästa gång man gör HP (upp till fem gånger, sedan ligger det på samma nivå - som regel i alla fall).

    Om det finns särskilda omständigheter i ditt fall, kan du skriva ett brev till rektor på den högskola/universitet som du vill läsa på i första hand och be om förtur. Akademiska poäng kan ge möjlighet att få förtur. Kontakta vägledaren på den institutionen där du vill läsa. Exempel: det kan vara så att du skulle kunna få förtur i fall du läste ett visst antal akademiska poäng - några enstaka kurser på högskola/universitet.
    När du kontaktar vägledaren på den högskoleutbildningen dit du helst vill komma in, fråga om de kommer att ha Alternativ antagning. Det är nämligen så här: en högskoleutbildning har rätt att boka ett visst antal platser för den så kallade "alternativ antagning" och välja de mest lämpliga av de behöriga sökande, oavsett betyg. Det tillhör undantagen att alternativ antagning kommer till stånd. Det är dyrt för högskolan att lägga arbetstid på det. Dock, förekommer det ibland att alternativ antagning genomförs och då måste man ansöka i den kvoten på ett speciellt sätt. Krav kan ställas på att man har gjort HP, att man skriver "levnadsbeskrivning" (en sort uppsats där man förklarar varför man är extra lämpad just för den här utbildningen) och även en personlig intervju brukar genomföras med de som blir utvalda i första rundan. Allt detta (om alternativ antagning kan bli aktuell) vet studie- & yrkesvägledaren på den aktuella utbildningen. När det blir dags att söka, bör den info- även finnas på högskolans hemsida.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV